Folksom dag på Dalegubben (24.09.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Sæbø
Ascents Dalegubben (1,344m) 24.09.2017

Det var siste dag av Peakbook Summit V, og været var fremdeles like bra. Dritkjipt å måtte reise hjem denne dagen, spesielt når jeg visste at det skulle bli like bra på mandag og tirsdag. Jaja, slik er det i blant.

På toppen av Dalegubben.

Hadde avtalt med Gunnar dagen i forveien at vi skulle starte på hjemreisen mot Bergen klokken 14.00. Da rakk jeg en tur opp til Dalegubben. Pakket en liten sekk og tuslet avgårde. Opp anleggsveien og videre inn på stien. Merket rimelig fort at det hadde vært en aktiv helg med turer. Jeg var sliten, og beina hang ikke med. Måtte ta flere pauser undervegs.

Det var ikke et eneste vindpust, og svetten silte idet jeg gikk oppover Skondalen. Traff på Otto og Inger Lise på 800 moh og slo av en liten fjellprat. På 1000 moh traff jeg også på Arne, som var stasjonert på drikkestasjonen her oppe. Denne dagen skulle motbakkeløpet "Dalegubben opp" arrangeres, og det var bare minutter til startskuddet gikk.

I skaret mot Miendalstinden ble det straks mye kjøligere, deilig. Utsikten ble også ganske mye bedre her oppe. Fortsatte videre opp de siste 100 høydemeterne til Dalegubben. På toppen møtte jeg Julia, Tor Arne, Øyvind og Chris. Også de gjorde seg klare for å ta imot deltakerne i motbakkeløpet. Nydelig utsikt her oppe. Stod og pratet med dem en liten stund og fikk en siste skillingsbolle av Øyvind før jeg måtte ta fatt på nedstigningen. Skulle gjerne tilbrakt resten av dagen her oppe med de andre, men hadde ikke tid.

Nyter utsikten på Dalgubben

Ønsket dem lykke til og takket for denne gang. I det jeg kom joggende nedover på stien, traff jeg på alle deltakerne. Deriblant Linn Therese, som lå tett opp mot teten. Gav henne noen motiverende ord. Den 12 år gamle jenten ankom toppen på tiden 1,11, og ble nest beste kvinne. Helt ufattelig imponerende.

Siden jeg kom joggende nedover, trodde flere av deltakerne at det var jeg som hadde vunnet løpet. Jeg forklarte at dette var ganske langt i fra sannheten og at jeg ikke deltok. "Det så bare slik ut" sa en av dem. Litt gøy, men samtidig ufortjent oppmerksomhet.

Traff på en gjeng lokale like ved anleggsveien som slappet av i solen. De forklarte hvor artig det var med slike arrangement. Det var tydelig at de satte pris på slike ting. Sunnmøringer er hyggelige folk altså.

Da jeg kom tilbake til Sagafjord, pakket jeg ned teltet og alle tingene mine, tok en dusj og møtte Gunnar ved bilen. Takket Moten for nok et fantastisk arrangement, før vi satte kursen mot Bergen. Gleder meg like mye til neste Peakbooktreff.