Trandalstinden, en skikkelig gromtopp! (22.09.2017)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Trandalssætra (540m)
Endpoint Trandalssætra (540m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Trandalstinden (1,544m) 22.09.2017 12:59

Turen til Trandalstinden har jeg tenkt på i flere år siden jeg allerede har fått med meg de andre Pf 100 som ligger rundt denne fantastisk flotte dalen. Trandal var der Ove og jeg hadde en av vår første helge- og blikjenttur sammen og har derfor en spesiell plass i hjertet mitt og vekker mange gode minner!

Gledelig var det derfor at jeg klarte å samle et utrolig bra knippe med turvenner til å bli med hit når Peakbooktreffet i år skulle være i hjertet av Sunnmørsalpene, nemlig Sæbø :-)

Gustav Orheim, Jan Petter Vad, Geir Arne og jeg tok 0845 ferja til Trandal fra Sæbø, og det var som ventet ikke mange bilene ombord. Vi kunne kjøre helt opp til Trandalssætra (ikke bomvei) og derfra er det egentlig ikke lange biten i luftlinje til toppen av Trandalstinden.

Vi fulgte beskrivelsene for rutevalg fra den godt brukte bibelen - Fotturer på Sunnmøre. Man ser ikke selve breen fra dalen, og vi var alle spente på hvor mye sprekker og blåis vi ville møte. Vi klarte å finne en fin oppgang opp til foten av breen. Det var endel blåis ca første halvdel, men her var greit å finne en god rute mellom de største sprekkene. Videre var breen snødekt opp mot noen svaparti hvor vi valgte å ta oss opp for å komme opp mot den mest sørlige renna. Dette svaet var litt kjipt, dels fordi det var vått, men også noe bratt ned mot breen i nedkant. Renna var våt og vegetert med mye løst underlag, men det løste seg på en ok måte ved å benytte ryggen til venstre forbi det bratteste partiet. Siste delen av renna mot toppegga var veldig grei og jeg begynte å slappe av. Jeg hadde innbilt meg at det var renna og svaene som var det mest utfordrende på turen. Det var derfor en smule overraskende at egga mot toppen var såpass luftig og utsatt som den var. Det var allikevel ikke verre enn at vi alle kom oss fint bort på toppen uten å ha tatt i bruk noe sikringsutstyr og gleden var meget stor da vi kunne entre den spisse og ganske så luftige toppvarden :-) Her fant vi et syltetøyglass med noen signerte linjer i og kunne med glede også legge igjen våre signaturer.

Da vi hadde kommet oss tilbake over den mest utsatte delen av egga og til toppen av renna igjen tok vi oss en velfortjent matpause og diskuterte muligheten til å nå ferja tilbake til Sæbø kl 1600. Neste ferje gikk ikke før kl 2000, noe som var en smule frustrerende..Vi hadde egentlig ikke helt troen på at det skulle la seg gjøre, siden terrenget var såpass tidkrevende som det var. Men, vi gav ikke helt opp troen og gav oss forsiktig i vei nedover renna igjen. Vi klarte heldigvis å omgå de bratte og glatte svadene ved å følge snøen helt inntil fjellet og derfra nedover breen. Dette sparte oss for mye tid og med litt småjogging siste delen av dalen mot bilen igjen så rakk vi heldigvis 1600 ferja med 15 minutters margin, helt supert!!! Da fikk vi god tid til å dusje, spise og sosialisere oss med de mange andre som hadde ankommet denne fredagen på Sæbø. For en herrrrrrlig dag og fantastisk tur :-) Denne blir nok stående som en av favorittene på lista mi ;-)

Ved Trandalssætra, ved veis ende i Trandal
Vi sikksakker oss oppover mot Blåbreen
Blåbreen åpenbarer seg mot Hjelledalstindane
på med utstyr
Gustav
Jan Petter og Geir Arne
Endelig oppe over de bratte svaene
Vi nærmer oss toppryggen hvor klyvringa begynner. Gustav er rimelig fornøyd :-)
Geir Arne på vei oppover en av taggene på egga
Geir Arne utøver ny stilart innenfor tinderangling ;-)
Gustav og Jan Petter på Trandalstinden!!!
wiiihoooooo
På returen over toppegga ser vi det vi antar er gjeng med Peakbookere som er på vei mot Råna.
Ned Blåbreen mot blant annet Tungremtindane, Tårnet og Blåbretinden
Da var vi omsider nede igjen fra Breen og klare for innspurten ned mot bilen igjen
Gleden er stor over å ha nådd ettermiddagsferja :-)
Vi nærmer oss vakre Sæbø igjen!

Missing title

Written by JPV100 26.09.2017 22:28

Flotte bilder og god beskrivelse av ein super tur i godt selskap! Eg har sansen for slike varierte turar, med både brekryssing, klyving og skarpe egger :)

Sv:

Written by ligroenb 26.09.2017 22:31

Ja denne er en av de toppene som kommer opp på topp 5 lista mi tror jeg :-)

Enig!

Written by Freeflex 22.09.2017 20:28

En av tidenes turer for min del da vi tok den på ski for rundt 15 år siden. :)