Ørsta: Romedalstinden og Middagshornet (21.09.2017)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Steinstøylen (270m)
Endpoint Steinstøylen (270m)
Ascents Romedalstinden (1,295m) 21.09.2017 12:14
Hallehornet (912m) 21.09.2017 14:26
Middagshornet (1,090m) 21.09.2017 15:09

Superduper start på Peakbooktreffet sammen med Geir Arne (Garm)
Heldigvis for meg som hadde fri fra Torsdag, så hadde Geir Arne allerede ankommet hjertet av Sunnmørsalpene tirsdag kveld. Vi kunne derfor samkjøre en fellestur på Torsdagen. Været var noe gråere enn det var meldt, men vi var ved meget godt mot da vi møttes ved ved innkjøring til Follstaddalen.

Jeg satte fra meg bobilen og kjørte med Geir Arne videre via bomveien opp til Steinstøylen i Romedalen hvor vi parkerte ved veis ende. Herfra meget god og tydelig sti bratt opp til skaret før Brillevatnet. Herfra var det lettgått oppover mot Romedalstinden på mose, og lav vegetasjon, perfekt på en litt våt dag. Det småregnet stort sett hele turen, men ble ikke de store mengdene og vinden som var tilstede gjorde til at vi egentlig holdt oss ganske tørre hele turen :-)

Da vi ankom nordøst ryggen var det lett å finne tråkket som går videre til toppen. Herfra var det enkelt opp mot toppegga. Her kan man velge å gå egga rett mot toppen eller omgå det såkalte "spranget" ved å gå litt ned i sørsida. Vi valgte siste da egga var våt og det var endel vind. På tørt føre er det ikke noe stor utfordring vil jeg tro. Kjempeflott utsikt fra Romedalstinden til alle de taggete toppene i nærheten - Kolåsttinden, Randers, Jønshornet, Mannen og Kjerringa for å nevne noen få! Toppen fikk sjølvsagt sin velfortjente seigmann av Mr Seigmann himself ;-)

Retur tok vi omtrent samme vei ned igjen skaret ved Brillevatnet. Herfra gikk vi over Hallehornet og videre den flotte ryggen mot Middagstinden. Kjempegod og mye brukt sti opp her! Vi hadde en liten plan om å ta med Svinetinden også på veien, men det konstante småregnet og de tettere bygene som nærmet seg fra sør gjorde til at vi i dag lot den være. Den får heller tas sammen med Randers ved en senere anledning. Retur samme vei ned til bilen igjen.

Vi var nå klare for å innta Sæbø og møte de andre Peakbookerne som var møtt opp på høstens store begivenhet - Peakbooksummit V :-)

Flotte Steinstøylen i Romedalen
Fra Brillevatnet og mot Romedalstinden
Geir Arne i lett og ledig positur i myrullen...
Middagstinden og Hallehornet
Mot Romedalstinden, veldig flott og lettgått
Egga mot toppen
Den artige og taggete ryggen mot toppen av Romedalstinden
Bok på toppen av Romedalstinden. Ikke så supermange besøk, gikk tilbake til 2009
Hallehornet i bakgrunnen på vei mot Middagstinden
Flott lite vindu på ryggen mot Middagstinden
Geir Arne i tenkeboksen....
Ikke fullt så elegant på vei ut :-)
Middagstinden mot Molladalen
Seigmenn sjølvsagt!
Den flotte ryggen fra Middagstinden
Mot Masdalskloven
Romedalen og den nydelige fjellrekken  i sørvest
Romedalen og den nydelige fjellrekken i sørvest