Leitåsen og Loneheia (16.09.2017)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Langedalen
Ascents Leitåsen (206m) 16.09.2017 14:58
Loneheia (222m) 16.09.2017 15:23

Fra Langedalen var det skogsbilvei nesten helt til toppen av Leitåsen. Her har det tydeligvis vært hogst i løpet av de senere årene. En meget enkel bestigning av denne toppen.

Deretter fulgte jeg først skogsbilvei og deretter god sti videre mot Loneheia. Jeg gikk så litt nordover på vei, før jeg tok av oppover mot ryggen. Etter litt stigning kom jeg inn på en sti som jeg fulgte mot toppen. Til slutt fulgte jeg sørryggen ned til bilveien, før det ble trasking på asfalt ca. halvannen kilometer tilbake til bilen.

På stien mellom disse to toppene var det flere steder spindelvev på tvers av stien. Kanskje stien ikke er så mye brukt? Litt sør for toppen av Loneheia var det vid utsikt mot sør og øst.

En artig stein markerer toppen av Loneheia.
Fra Loneheia mot sørøst. Skåldalsnipa øverst til venstre. Slettegga bakerst til høyre.
Fra Loneheia mot sør. Bak Haukelandsvatnet er Livarden høyest.