Galdeberg (14.09.2017)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Eidsbugarden (1,057m)
Ascents Galdebergtinden (2,075m) 14.09.2017 14:23
  • Helge
Start date 14.09.2017 09:15
End date 14.09.2017 18:21

Høstferie. Sånn noenlunde OK værmelding. Så hvorfor ikke begynne ferien med å «sprenge grensen» for bestigning av en 2000-metring?

Parkerte på Eidsbugarden og gikk den T-merkete stien langs Bygdin. Målet var synlig fra starten av. Noe hvitt på toppen, men vi tenkte det kun var et lett melisdryss fra bygene kvelden før og at solen ville fikse det snart.

Nå har det jo vært en heller våt sommer, så det var mulighet for noen mindre gjørmebad langs Bygdin. På plussiden var at elvene hadde fin vannføring og fossen ved Høystakka viste seg fra en fotogen side.

Ved Høystakkane forstyrret vi en flokk med reinsdyr der vi tråkket midt gjennom matfatet deres. Kom ganske nært før de flyttet på seg. Sjefen holdt øye med oss og passet på.
Stien er tydelig og lett å følge inn til man kommer opp i rundt 1500m høyde. Da blir det steinete og de små vardene som er satt opp enkelte steder, er ikke alltid like lette å se. Vi fulgte et spor jeg hadde lastet ned fra en annens tur. Det gikk lenger inn i botnen før det skar opp mot høyre. Om det var lurt eller ikke i forhold til den beskrivelsen som gis i Opptur Jotunheimen, kan diskuteres. Vi kom oss i hvert fall noenlunde greit oppover og fant vei over svaberg og steinete partier.

Så to ryper da det begynte å flate ut, og på de sneflakene som lå igjen fra i fjor vinter var det spor av firbente rypejegere. Men noen andre turgåere enn oss så vi ikke. Fra rundt 1850m møtte vi snegrensen. Det var ikke bare det melisdrysset vi hadde håpet at solen ville ta vekk. Litt lumskt å gå i, man må være sikker på at det er bærende underlag der man setter foten. Men vi kom oss nå opp selv om det ble litt strabasiøst mot slutten å finne trygg løype mellom steinblokkene.

Litt vind og minusgrader på toppen. Skyer nærmet seg fra vest. En snebyge kom mot oss, men toppen splittet den slik at den gikk til høyre og venstre for oss. Bak bygene var det noe mildere luft som sammen med litt vind og glimt av sol fikk sneen til å bli bløtere på nedturen. Så vi kunne ikke ukritisk trakke i de fotefarene vi hadde satt på vei oppover.
En rask inntak av matpakke før vi tok skråningen ned til «under steingrensen». Skled ned over noen flak med fjorårssne og fulgte botnbunnen ut til vi kom inn på stien igjen. Så var det bare å følge denne i møte med T-løype tilbake til utgangspunktet.

Gratulerer med debut

Written by Stigun 14.09.2017 20:39

topptur over 2000 meter!! Og så første dagen av ferien da! Imponerende. Gleder med til bilder og turrapport! Hils din spreke frue, som jeg regner med også var på 2075 moh!

Sv: Gratulerer med debut

Written by helgeF 14.09.2017 20:46

takker så mye. Jo, hun var med. Sitter og holder på med å legge inn bilder.

Litt mer strabasiøs tur enn vi hadde planlagt. Noe nysne de par siste høydemetrene, så vi brukte ni timer totalt. Og kaldt var det på toppen, men snebygen som kom mot oss der splittet til høyre og venstre så vi gikk fri.