Plan A Bomtur/ Plan B Røros 3/35 (14.09.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Åbbårsjøen (777m)
Ascents Myssmørvola (869m) 14.09.2017

Jeg kjørte fv 705 til Tydal. Målet for dagen var Blåhåmmåren og Blåstøten innenfor Grønsjøen.
Jeg fulgte skilting til Løvøya og Grønsjøvegen. Men et stykke innover var det en bom som var låst med et stort hengelås. Det var umulig å bestikke denne med penger. Det var fortsatt seks kilometer til veiens ende ved Grønsjøen. Jeg hadde ikke tid til å gå denne veien til fots, for så og gjennomføre bestigningen, pga jobb klokka fire. Jeg kjørte tilbake til hovedveien og fortsatte til Røros kommune. I sørenden av innsjøen Rien, ved Holbekkmyra, svingte jeg av til venstre etter en vei med gress i midten. Etter 300 meter var det innkjøring forbudt, unntatt til eiendommene.
Jeg parkerte her ved en rasteplass ved Åbbårsjøen. Jeg fortsatte etter veien til fots til jeg kom til ei hytta. Herfra gikk jeg opp gjennom einerkjerr nesten til toppen. Den siste biten var åpen og fin med god utsikt mot Rien. Det var et trigonometrisk punkt og noen steiner på toppen. På tur tilbake gikk jeg innom et lite vann med navnet Bentloken. Fortsatte langs kanten av Åbbårsjøen tilbake til rasteplassen. En kort tur som plaster på såret for bomturen i Tydal.