Eksotiske Lofotodden (11.09.2017)  6

Lofotodden varde (594m) 11.09.2017

Vernede varder
12.9.2017

Det trigonometriske punktet Lofotodden inngikk i trianguleringen for kystrekken nordover fra Trøndelag i tiden 1829 til 1833. Th. Broch observerte fra Lofotodden i 1833. Dette var første gang punktet ble brukt til oppmåling. I 1883 rapporterer Olaf Færden at han ombygget en allerede eksisterende, fin varde til en 1. ordens varde. Færden mener at den gamle varden ble bygget av Sejersted antagelig i 1867. Den nye varden ble 2,5 m i diameter og 2,5 m høy. Den ble restaurert i 1885 og i 1892. Thomas H. Knoff observerte her i 1885 og i 1892. Det var trolig Knoff som satte ned observasjonsbolten 7,943 m nordnordvest for vardens sentrum Før i tiden feiret lokalbefolkningen St. Hans i midnattssol oppe på platået. En lokal kunstner har plassert en kule midt i varden som skal symbolisere en av planetene i solsystemet vårt.

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

EKSOTISK TUR I LOFOTODDEN NASJONALPARK
Siden vi er ivrige samlere av Norges vernede varder og objekter (det er 51 stykker), bestemte vi oss for å reise til herlige Lofoten. Lofotodden nasjonalpark (99 kvadratkilometer) ble etablert 22. juni 2018 og ble dermed nasjonalpark nr. 40 i Norge. Området ligger på Moskenesøya ytterst i Lofoten i Nordland. Nord på øya ligger deler av Flakstad kommune, mens resten tilhører Moskenes kommune. Moskenesøya er spesielt berglendt med dype botner som er omkranset av spisse tinder og skarpe egger. Kysten preges av et stort antall bukter og viker uten lange fjordarmer. Hele vestkysten samt østkysten sør for tettstedet Å er utilgjengelig og ubebodd. Hermannsdalstinden (1029 moh.) er nasjonalparkens høyeste fjell og eneste topp over 1000 meter. Sør for Lofotodden går Moskenstraumen, som er en av de kraftigste tidevannsstrømmene i verden. På en godværsdag i 2010 besteg vi Wilhelmstind på øya Mosken. Underveis i båt merket vi godt de sterke havstrømmene som hele tiden var i bevegelse under oss. På vestsiden av Lofotodden utgjør Sørholmen og Nordholmen samt noen mindre holmer Lofotodden naturreservat, som ivaretar hekkeplasser for sjøfugl. ----------
Lars, som driver selskapet «Aqua Lofoten Coast Adventure» med utgangspunkt Reine i Lofoten, ga oss båtskyss. Rib-båten med 600 hk brukte bare 30 minutter på den 23 kilometer lange båtturen sørover til Helle i Buvågen. Stedet ligger godt beskyttet mot vær og vind ytterst på Moskenesøya. Her var det tidlig på 1900-tallet et lite samfunn med ca. 80 fastboende som livnærte seg av fiske. Bygda hadde dessuten skole og et lite poståpneri, som i gamle dager var betegnelsen på et postkontor på landsbygda. Vi startet turen langs fjæra i litt humpete terreng. Etter få minutter kom vi inn på et stitråkk som gikk småbratt opp Slåttlia til skaret høyt over Kollhellarsanden. I håp om at tåka skulle lette, mesket vi oss med krekling, tyttebær og store blåbær. Deretter satte vi kursen først mot Hellsegga (600 moh.), hvor vi manøvrerte oss frem på GPSkurs. I løpet av få minutter lettet tåketeppet, slik både yr.no og storm.no hadde meldt denne dagen. Deretter måtte vi ned i salen mellom toppene, etterfulgt av en «himmelsk» vandring over gressteppet frem til Lofotodden varde (594 moh.). Bedre utsiktsplass skal man lete lenge etter. I sør ligger øyene Mosken, Værøy og Røst, ja, vi kunne til og med skimte Tomskjevlen, Lovund og Trænstaven. Like imponerende er fjellrekka nordover mot Gjerdtindan og Hermanndalstinden. Litt vemodig var det å returnere i solnedgangen.
(Fra boka Norges beste familietopper).

SANKTHANSFEIRING
Før i tiden feiret lokalbefolkningen sankthans i midnattssol oppe på platået. En lokal kunstner har plassert en kule midt i den vernede varden. Kulen skal symbolisere en av planetene i solsystemet vårt.

STED: Moskenes kommune i Nordland
HØYDE: Lofotodden varde 594 moh. og
Hellsegga 600 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Lofotodden varde 50 m og
Hellsegga 190 m
UTGANGSPUNKT: Buvågen 1 moh.
LENGDE: 6,5 km tur-retur
KARTBLAD: 148 Lofotodden

Fantastisk ����

Written by Togra 14.09.2017 23:00

Dere er så flinke til å dele naturopplevelsene i ord og bilder. Herlige bilder som får en til å lengte til fjellheimen.

Sv: Fantastisk ����

Written by otto 15.09.2017 17:23

Litt flaks med været..det trengs. En nydelig landsdel som ligger litt for langt unna..

Helt rått!

Written by otto 14.09.2017 21:15

Bare å hive seg med i 2018...

Helt rått!

Written by uglefisk 14.09.2017 21:12

Misunner dere masse. Neste gang blir jeg med :D

Vakkert

Written by otto 14.09.2017 20:32

Ja ingen ting å klage på..

Vakkert

Written by heisim 14.09.2017 12:03

Flotte bilder som vanlig, for ikke å snakke om været!