Heimdalhaugen - kommunetopp i Grong (07.09.2017)  4

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Heimdalhaugen (1,159m) 07.09.2017 17:52
Visits of other PBEs Solemsetran p-plass (250m) 07.09.2017 16:13

Vi kjørte fra Grønnkleppen og spiste lunsj på en rasteplass i revybygda Høylandet. Kjørte inn Nesådalsveien (60 kr SMS-løsning). Stilte bilgps'en feil og tok opp en dårlig vei like før elvekrysningen. Tok oss inn igjen og fant riktig parkering.

Ingen sti å se, så vi fulgte et traktorspor til høyre fra parkeringen. Det var ikke noe godt valg, men vi kom da frem. Mye myrer og vegetasjon.

Sondre tar seg gjennom bjørkekratt og myrer

Fin fottur ble det ikke før vi kom helt ut av bjørkebeltet. På grunn av tidspress på å nå innsjekking til hotellrommet i Mo i Rana før kl. 23.30 valgte vi direkteruten. Trolig hadde vi tatt den uansett.

Herfra ble underlaget fastere! Vi gikk rett opp til venstre for renna. Lett klyving ett sted.
Nydelig utsikt fra toppen!

Toppen minnet mye om Gisen, og har mye kupert svaberg i øvre del. Utsikten var det ingenting å si på, og øvre del av turen drar opp. En kan se det meste.

Nedturen la vi nærmere elva og brukte bevisst myrene, da vi slapp unna bjørkekrattet der. Bedre valg en opp, men savner en sti gjennom bjørkebeltet!

Når vi kom ned til parkeringen kom det samtidig et par med hver sin Vorster. De hadde snublet over stedet ved en tilfeldighet og var overbegeistret! Jeg hadde ikke hjerte til å si at jeg syntes det var i overkant vått og tunggått.

Sondre var uheldig og tråkket over på toppen. Han fikk lagt på kalde omslag og bandasjert før vi suste videre mot Mo i Rana. Innom Mosjøen og hentet pizza som ble fortært i bilen. Var fremme 23.15 og fikk rommet vårt!

Neste dag kjørte vi videre til Svolvær via Bogenes-Lødingen. Traff Inger Lise og Otto på kvelden og koste oss med god mat, drikke og fjellprat.

Dagen etterpå hvilte Sondre foten mens jeg dro på Himmeltinden.