Pionerruta - Falketind - Stølsnoser - Normalruta (03.09.2017)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Morka-Koldedalen passasje 03.09.2017
Klyving pionerruta (1,800m) 03.09.2017
Pionerruta Falketind 03.09.2017
Vel tilbake ved bilen. Toppen ruver flott ennå.

Heldig som jeg var skulle mortenh gå Falketind på søndag. Jeg "maste" meg med og suste opp til "Valdres pensjonat og guideservice" i Skrautvål. Topp service og sovekvalitet. Litt før syv var vi i gang i bilen mot Tyin. Det lå tykk tåke i dalene, men vi var optimistiske og værmeldingene var gode. Morten hadde avtalt føring med en gjeng fra Dokka, og jeg skulle bare observere. Klokken 9 var vi på plass, introdusert til fem trivelige karer, og i gang fra bommen i Koldedalen. Tempen var høyere en forventet, ca + 4 fra start, men toppene lå i skydotter.
Først 1300 meter på vei, før vi svingte opp bratte skråningen mot breen, ca. 350 høydemeter, inn i tau, myk bre, ikke frosset i natt, stegjern likevel til den bratteste siste delen, før innsteget. 150 nye høydemeter unnagjort og ca. 150 å klyve venter. Tåka kommer sigende og toppen er borte.
Det kribler litt i magen, mange gode tak gjør det morsomt, og det hele går som en lek. Morten sikrer løpende. Nå ser vi flere folk. Godværsvarselet har lokket minst 4-5 andre grupper mot Falketind/Stølsnostind.
Vel oppe er det lett å gå, litt bratt mot toppen. Vi er heldige, tåka letter og vi har bra utsikt til tider.
Jeg er usikker på været utover dagen og skynder meg i forveien til Midtre Stølsnostind, og via ryggen vestover til skaret før Stølsnostinden. Over et sva på ryggen slakker jeg av og går forsiktig, men her er det heldigvis tørt og trygt idag. Fra skaret lett opp på sør-østryggen til Stølsnose. Fint og fast videre til topps.
Resten kommer nå i tauglag over breen. Jeg skynder meg ned ryggen, så mer rett sør ned noen sva/hyller, litt sikksakk for å finne farbar vei. De andre klyver over ei bregleppe mot fast fjell, og skal opp samme vei som jeg kommer ned. De er bestemt på å returnere over Stølsnosbreen ned igjen. Da må jeg opp igjen, så jeg velger å forsøke Normalruta og forlater følget.
Retur ned snøflanke i sporet til to vi møter på vei opp. Litt spennede, men ser bra ut. Sporene forsvinner derimot fort i varmen, så plutselig er jeg "på egen hånd". Jeg skjønner hvor jeg skal, ned, ned, ned, og vest for foss og elv, retning Andrevatnet. Det er litt ulendt og mye løsmasser noen steder. Litt blå-is forseres også, med stegjern. Så er det bratt ned til vannet. Ikke spesielt rask terreng. Videre ut dalen er det også litt krunglete, og ting tar tid. Ikke før jeg har kommet til "Tredjevatnet", 1291moh, blir det noe som ligner på sti. Herfra blir det mindre stein og lettere å gå. Uventet dukker en minibre opp. På med stegjern, og forsiktig baklengs ned 4-5 meter, rimelig bratt. Isøksa hadde jeg ikke tatt med, og uten stegjern hadde jeg ikke følt meg trygg. Rutsjetur ned i ura eller ut i vannet frister ikke. Det er mulig man kunne gått over snøflekken, tett innunder stupbratte fjellet, men det gjorde ikke jeg. Så er det plankekjøring videre. Dryg retur synes jeg, og skulle ønske jeg hadde valgt Pionerruta også på retur. Men, men... litt variasjon skader ikke. Vel fremme ved bilen blir det god tid til å rydde, skifte, spise, kjøre litt sightseeing før jeg ser Morten joggende langs veien, med alt utstyret, i godt trav. Ikke lenge etter er turen over og vi på vei til Skrautvål og Oslo igjen.
Utrolig morsom tur, trivelig folk og veldig flotte topper alle tre.
Tusen takk til Morten, Per-Willy, Tore, Ragnar, Tage og Andre(eller var det Daniel?, svarte dårlig husk på navn gitt.)

Nei har du sett, seigmen på tur ;0))
Lovende vær og majestetisk Falketind midt imot.
På vei opp første mota
Så kom skodda
Grått men mildt
Litt breis ;0)
Brif og på med utstyr
når sola skinner på ....
Så var vi igang. Fra innsteget
Kamkile
Nærmer oss slutten på klyvinga
Vel oppe, og toppen innen rekkevidde
Mektig vegg
Ned mot Normalruta, folk på vei opp
Lagbilde I
Lagbilde II
Ned mot Koldevatnet
Kjenner på suget
Stølsnostind og Midtre Stølsnostind sett fra Falketind. Austre Stølsnostind helt til høyre
Stølsnostind sett fra Midtre Stølsnostind
Skaret mellom Stølsnost. og Midtre S. Ryggen fra Midtre. Dokkalaget på vei over breen.
Varden på Stølsnostinden. Litt tåke i utsikten.
Vestryggen på Midtre Stølsnostind, med svaparti 2/3 oppe, til høyre.
Bregleppe mot foten av Stølsnostinden.
Ned dalen retning Andrevatnet
Hjelledalstind og Falketind i herlig formasjon.
Start date 03.09.2017 08:46
End date 03.09.2017 17:05

Kult!

Written by Naboen 07.09.2017 22:48

Var en stripe bre-fri passasje der vi nå ser punktvis fjell oppover mot skaret i 2010. Mener å huske det var fine, men bratte, hyller/gallerier å gå opp litt til venstre for nevnte skar. Takk for svar til en ekstremt fjellsjuk nysgjerrigper :)

Sv: Kult!

Written by Gråbein 08.09.2017 00:26

Det er veldig hyggelig når man har svar :0)

Fin tur-rapport!

Written by Naboen 07.09.2017 21:02

informative bilder fra klyvingen opp Pionerruta! Gikk normalveien opp i august 2010 , vi gikk fra bre-kanten ved bekken og opp til skaret mellom Stølsnostind og midtre på en liten stripe "land". Er breen blitt heldekkende igjen?

Sv: Fin tur-rapport!

Written by Gråbein 07.09.2017 21:50

Har lagt til et bilde helt sist, som kanskje viser snøsituasjonen bedre. Tror det er litt mer snø i år enn tidligere, men det er første turen min hit så sikker kan jeg ikke være :0) Bedre å gå sørflanken opp mot sørøstryggen på Stølsnostind enn å gå fra breen rett opp i skaret ihvertfall. Bratt og løst opp i skaret fra sør.