Nysetra (01.09.2017)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Ringastylen (928m)
Endpoint Ringastylen (924m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Condruphaugen (1,014m) 01.09.2017 12:22
Nordvest for Gammelhans (1,061m) 01.09.2017 13:09
Gammelhans (1,066m) 01.09.2017 13:18
Myssmørhelje (1,070m) 01.09.2017 13:27
Prestkjerringa (1,060m) 01.09.2017 13:49
Kjørte til Nysetra og parkerte på Ringastylen. Gikk Skjelbreidsråket og var oppom Nordvest for Gammelhans, Og alle toppene mellom Gammelhans og Prestkjerringa. På vei tilbake registrerte jeg et nytt toppunkt som jeg kalte Condruphaugen. Fra Nysetra går det et råk som tar av fra veien like etter at en har passert bekken mellom Nysetervatnene,.dette råket som møter Skjelbreidsråket etter ca. en kilometer, kalles Condrupråket. Det lille tjernet litt lenger inn har jeg og flere med kalt Condruptjønnet, dermed skulle det passe bra med Condruphaugen, som ligger i umiddelbar nærhet til tjønnet. Toppunktet er bare få meter fra råket. Navnet Condrup eretter ei av damene som i en årrekke rundt midten av forrige århundre hver sommer ferierte i vinterstua på Ringasetra. Dama het Rakel Condrup Jensen. Et annet originaltnavn på tjønnet er Ravisanjo, etter fornavnene til ovennevnte damer.
Fra Condruphaugen tok jeg etterhvert Condrupråket ned igjen til Nysetra. Her hadde jeg en lengre hyggelig prat med Svein Fyksen som kom i bil fra Doktorhytta, faktisk det eneste menneske jeg så på turen. Var tilslutt bortom Ginahytta og skrev i hytteboka der.regnet en del fra Nysetra til Gammelhans, etter det klarnet det opp og ble gløtt av sol.
Forsmak på vinteren på Skjellbreidsfjellet
Nordvest for Gammelhans
Gammelhans
Rypebæra har fått høstfarge
Myssmørhelje
Prestkjerringa
Condruphaugen, her bør det bygges varde, Kristine IG Hans Thorvald!