Falketinden og Stølsnostinden (31.08.2017)

Written by Skattebo (Geir Helge Skattebo) GSM

Ascents Falketind (2,067m) 31.08.2017
Stølsnostinden (2,074m) 31.08.2017
Austre Stølsnostinden (1,966m) 31.08.2017
Midtre Stølsnostinden (2,001m) 31.08.2017

Var så heldig at jeg fikk være med Morten og Linn Therese Helgesen på tur til Falketind, opp Pionerruta. Også Hanne og Ine Karlsen fra Vang var med på turen. Jeg tenkte at jeg kunne lage en artikkel i avisa Valdres om det i etterkant. Den kommer lørdag 2. september.

Dette var en tur der jeg virkelig fikk ufordret komfortsonen. Det var bare kos opp Pionerruta, med sikring. Det samme var traversen bort til Midtre Stølsnostind. Den verste delen var ned på snøglatt steinflate mot Stølsnostinden. Der sikret vi med tau og rappellerte. Videre gikk vi i taulag bortetter eggen. Det var også litt luftig et parti opp til selve Stølsnostinden, men bare fordi det var glatt.

Uansett, tre topper over 2000 meter på en dag. Et fantastisk skue og en flott tur på 11 timer. Dette var en bra bursdagspresang, ettersom den feires 2. september. Takk til Morten for og trygg turledelse!

Les mer hos Linn Therese: https://peakbook.org/linntherese/tour/230854/Falketind+og+St%C3%B8lsnostind.html