Lauvåstøten (Tydal 30/37) (31.08.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Like før kryss til Kranklia (641m)
Ascents Lauvåstøten (988m) 31.08.2017

Fra samvirkelaget i Ås i Tydal kjørte jeg 14,4 km innover mot Ramsjøhytta. (Bompenger kr 70) Jeg parkerte like før avkjøringa/kryss til Kranklia. Den mest vanlige ruta til Lauvåstøten er fra parkeringa til Ramsjøhytta og inn til hytta. Men jeg valgte korteste vei. Men det var to elvekryssinger på denne ruta. Først skulle jeg krysse Lødølja. Her var det ei smal, dyp renne, som jeg hoppet over. Neste elvekryssing var over Ramsjøelva eller Raammanjohke som den heter på samisk. Det var lettgått terreng innover, med noe fast myr. Jeg passerte nord for Lauvvola og gikk opp til sadelen mellom Kvammen og Lauvåstøten. På toppen er det tre varder og et grensemerke. Meget god utsikt mor Ramsjøhytta og Fongen. Nesten samme rute tilbake. Været var skyet og varmet.

Gammelvollsjøen
Hoppekryssingsrenne på Lødølja
Lødølja
Vading over Ramsjøeøva
Lauvåstøten nærmer seg
Lauvåstøten til høyre og Fongen til venstre