Snota (31.08.2017)

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Start point Gråsjøen parkering (496m)
Ascents Snota (1,669m) 31.08.2017 14:24
Visits of other PBEs Gråsjøen parkering (510m) 31.08.2017 08:07
YR ER EN USTABIL FYR.
Yr meldte bra vær, delvis skyet med mye sol og ingen nedbør.
Derfor fant vi ut at dette var en fin dag for å ta Gunvors tredje ønsketur for sommeren. Helt overskyet i starten, men det tok ikke lang tid før det ble en del sol. Dette lovet bra. Har aldri opplevd stien mot Breiskardet så "tørr",
Her kunne en nesten ha gått tørrskodd i joggesko. Tok en lite matpause ved Svartvatnet og nøt den fine utsikten mot Snotas to topper. Nå begynte det å danse noen tåkedotter rundt toppen. Så en person på toppen, han måtte ha startet tidlig. Da vi møtte ham kunne han fortelle at han hadde startet 6.30. Noe lenger opp passerte fire personer oss i god fart. Vi hadde pause ilag med dem på toppen, trivelig gjeng. En av dem hadde caps som det sto "Knyken"på.
Jeg bare måtte spørre om han var en av gutta i "Knykengjengen" på Fannrem,
joda det var han. Disse mottok for noen år siden idrettens hederspris. Tåka var nå grautkjukk og vi ventet lenge på at den skulle lette. Nå kom det et par ut av tåka. Norsk jente med sin kjæreste fra Nepal. De var på en 3 måneders telttur i Norge. Skikkelige eventyrere uten fast bopel. Veldig interressant prat med dem.
Vi hadde vært så lenge på toppen nå at det var på tide å komme seg ned igjen. Akkurat startet å gå så begynte det å yre og det bare øket på -regn- pøsregn- styrtregn. Møtte en kar som kom springende. Han hadde det veldig travelt, for han skulle rekke ferja på Kvanne kl 1830!!!!!! Ble en noe utfordrende tur nedover svaene hvor vannet rant i strie strømmer.
Må bare lure på hva Gunvor er lagd av hun gikk i t-skjorte helt til vi hadde passert Svartvatnet. Da måtte hun på med mere klær. Desverre stolte vi på Yr så regntøy hadde vi ikke. Har vel bare en gang vært like våt og kald. Jeg frøys så jeg begynte å bli kvalm mens Gunvor gikk og sang.
Nå var ikke stien tørr lenger for å si det sånn uten at det egentlig spilte noen rolle.
Skikkelig godt å komme til bilen, hadde ihvertfall tørre sko og en tørr t-skjorte der.

Snota langt der fremme.

Fin utsikt til Snotmassivet fra høgda ved Svartvatnet.

Litt grov ur.

Litj-Snota

Tørre og fine svaberg.

Slik var det ikke ned igjen.

Noen snø og brepartier.

Meget godt fornøyd Gunvor med å endelig ha kommet seg på Snota på sommertur. Bortimot 30 år siden hun var her på langrennsski.

Missing title

Written by TopGun 31.08.2017 21:43

Gunvor så utrolig fornøyd ut :)

Sv:

Written by BjørnF 31.08.2017 22:10

Ja hun var veldig godt fornøyd med å kommet seg på Snota på sommertur. Kjedelig at tåka kom å ødela all utsikt og enda verre at det regnet på hele tilbaketuren. Rapport kommer senere.