August-weekend i Svartdalen (25.08.2017)  6

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Torfinnsbu (1,065m)
Endpoint Torfinnsbu (1,065m)
Ascents Store Knutsholstinden (2,341m) 25.08.2017
Austre Leirungstinden (2,288m) 25.08.2017
Visits of other PBEs Gjendebu-Torfinnsbu 25.08.2017
Torfinnsbu (1,060m) 25.08.2017
Torfinnsdøla sommerbro (1,275m) 25.08.2017
Parkering ved Jotunheimvegen vest (1,105m) 25.08.2017 10:00

Svartdalen i Gjendealpene, Jotunheimen

Skyfritt og vindstille augustmorgen i Svartdalen. Kalvehøgde og Leirungskampen til venstre og Kvitskardstinden til høyre.

Ettersom at min flotte Juli-weekend i Svartdalen gav meg svært positive inntrykk over denne nydelige dalen - midt blant Gjendealpenes høye og vakre tinder - visste jeg med sikkerhet at her skulle jeg tilbake! Etter en til dels ustabil sommer værmessig, var det endelig meldt om en solrik helg i slutten av august. Spontant reiste jeg til fjells og var klar for en ny flott drømmeweekend i Svartdalen fra fredag til søndag!

Fredag 25. august 2017

Jeg kjørte opp til Bygdin og parkerte bilen på den gratis parkeringsplassen der Jotunheimvegen begynner. Derfra gikk jeg raskt ned langs bilveien til Fagerstrand og Bygdin der båten stod straks klar for avgang kl 9.05. Ombord var det noen folk, men ganske stille sammenlignet med da jeg sist reiste med båten under Vinjerock i juli. Solen skinte fra en lettskyet himmel og det var omtrent helt vindstille. En herlig morgenstund på Bygdin ombord på M/B Bitihorn fra 1912! Båtturen ble bare vakrere og vakrere ettersom vi beveget oss lenger ut på Bygdin med kurs mot Torfinnsbu. Fjellene speilet seg pent i innsjøen mens de få tåkedottene som hang over de høyeste toppene lettet mer og mer.

Vakker morgen på Bygdin.
Torfinnsbu med Torfinnstindene i bakgrunnen.

Torfinnsbu - Svartdalen

Omtrent kl. 10 var jeg klar for avgang på bryggen ved Torfinnsbu. Ferden gikk nå oppover Torfinnsdalen, og det ble godt å varmt i solsteken med tung sekk oppover de første motbakkene inn i dalen. Det var noen andre som også gikk innover "heimen" i dag, noen skulle opp til Torfinnstindene, mens andre fortsatte i samme retning som meg innover mot Svartdalen.

Etter ca. 3 timers gange, kl. 13, var jeg fremme ved camplassen, beliggende ca. 1580 moh ovenfor det lille vannet nordvest for 1490-vannet og rett nedenfor Knutsholstinden. Jeg campet på det samme stedet som sist, for her er det så utrolig vakkert! Teltet ble satt opp, og nå var det bare å nyte ettermiddagen på Expeden der solen strålte inn i teltåpningen. Vinden var omtrent helt fraværende og solen skinte fra en delvis diset himmel. Varmt og herlig!

Fin utsikt fra teltet mot Store (2174 moh) og Nørdre Svartdalspiggen (2137 moh).

Store Knutsholstinden (2341 moh)

Når man først er Svartdalen kan man ikke bare ligge å late seg - man må benytte seg av mulighetene når man først er inne i denne vakre dalen i Jotunheimen. Jeg hadde allerede tenkt ut av en ettermiddagstur til Store Knutsholstinden (2341 moh) kunne passe fint i dag. Kl. 16 var jeg klar til å gå fra teltet den halvannen timen det tar å gå opp til toppen - det høyeste punktet i Gjendealpene. Det er bratt opp vestflanken til toppen, men lettere å gå nå sent i august enn hva tilfellet var i juli, da jeg ble nødt til å gå utenfor "stien" et kort stykke pga. en hard og ekkel snørenne. I dag var det uproblematisk å komme seg til toppen, der jeg stod kl. 17.30. Utsikten fra toppen er fenomental - og for første gang fikk jeg se både Bygdin og Gjende samtidig. I juli var nemlig Bygdin dekket av lave tåkeskyer. Til tross for varmt og deilig vær lå det faktisk et lite lag med nysnø på toppen. Returen ned igjen gikk den samme veien som opp.

Fra toppen av Store Knutsholstinden (2341 moh) sydover og ned mot Svartdalen og Bygdin.
Fra Store Knutsholstinden (2341 moh) mot Knutsholsbreen, Tjønnholstinden (2330 moh) til venstre og Leirungstinden (2288 moh) til høyre.

Kl. 19 var jeg nede ved teltet og satte i gang primusen for å lage middag. Da jeg campet her i juli skinte solen på teltplassen hele kvelden til kl. 22.15. Nå sent i august går solen tidligere ned, og Nørdre Svartdalspiggen på den andre siden av dalen skygger for de seneste solstrålene. Dermed ble middagen i skyggen mens solen skinte høyere opp i fjellsiden. Til tross for at solen gikk tidligere ned her nede i dalen, fikk jeg likevel se solnedgangen ved å gå ca. 100 meter høyere pp i skråningen etter middag. Solen gikk ned ca. kl. 20.45 i dag. Da det ble mørkt i halv ti-tiden var det helt skyfritt og stjerneklart. Nydelig!

Lørdag 26. august 2017

Vekkerklokken ble satt på til kl. 6.30, og i det jeg tittet ut teltåpningen fikk jeg se solen skinne på toppene vest for dalen. Jeg var ganske trøtt denne morgenen, så jeg valgte å sove litt lenger. Frokosten ble ikke før i 9-tiden. Også i dag var det nydelig vær, ikke en sky på himmelen og vindstille. Med dagstursekk var jeg ivrig og klar til tur i 10-tiden.

Morgenstund i Svartdalen. Utsikt mot 1490-vannet, Kvitskardstinden (2193 moh), Mesmogtinden (2264 moh) og Langedalstinden (2206 moh).
Mot Store (2174 moh) og Nørdre Svartdalspiggen (2137 moh) fra teltplassen.

Austre Leirungstinden (2288 moh)

I dag var planen å bestige Austre Leirungstinden (2288 moh) - en topp jeg aldri har vært på før. Det gikk lett bortover Svartdalen før det gikk bratt opp til Svartdalsbandet. Flere andre var ute å gikk i fjellet i dag, og det var flere som skulle opp til Leirungsdalen fra Svartdalen. Vel oppe på Svartdalsbandet åpnet utsikten seg mot dagens turmål. Austre Leirungstinden lå høyt der oppe. Utsikten på selve Svartdalsbandet er ganske flott etter min mening. Man ser utover Svartdalen på den ene siden og innover Leirungsdalen på den andre siden. Det ser ut til å være et fint sted å telte, hvis man klarer å finne et egnet sted - for her er det en god del mer stein enn litt lenger nede i Leirungsdalen og i Svartdalen. Det var faktisk noen som hadde slått opp telt langs øvre Leirungstjønnin (1678 moh) denne helgen.

Fra øvre Leirungstjønnin (1678 moh) mot Mesmogtinden (2264 moh), Store (2174 moh) og Nørdre Svartdalspiggen (2137 moh).
Fra øvre Leirungstjønnin (1678 moh) mot Vestre (2250 moh) og Austre Leirungstinden (2288 moh).

Det var mye stein på den gamle DNT-stien langs øvre Leirungstjønnin, men øst for vannet ble det litt bedre. Herfra gikk jeg nordover ganske direkte opp mot Skarvflyløftbrean øst for Austre Leirungstinden. På venstre side langs brekanten går tråkket opp mot toppen. Siste biten opp til toppen ble terrenget litt brattere, men veldig overkommelig og "stien" var ganske tydelig. Jeg nådde toppen kl. 14 - i underkant av fire timer siden start. Det var varmt, t-skjortevær og vindstille. Herlig! Møtte på noen andre som også nøt finværet og utsikten på toppen. Etter en kort prat med dem var vi enige om at det er ikke ofte været er like flott i Jotunheimen som det var denne dagen, spesielt når man tenker på hvor kjølig og ustabil sommeren i år har vært. Jeg koste meg på Austre Leirungstinden, der utsikten er særlig fin mot Knutsholet. Den pyramideformede Knutsholstinden ser veldig majestetisk ut herfra, og det var litt artig å tenke på at jeg i sommer har vært der to ganger. Vi fikk øye på flere folk som befant seg på toppen av Knutsholstinden. Mens vi stod på Austre Leirungstinden hørte vi et steinsprang nede i Knutsholet og så at store steiner falt ned på breen. Litt skremmende - husk å ikke bare være obs på snøskred, men også på steinsprang hvis man ferdes i bratt terreng.

Mot Kalvehøgde (2208 moh) fra Austre Leirungstinden (2288 moh).
Mot Knutsholstinden (2341 moh) fra Austre Leirungstinden (2288 moh).
På vei ned til nedre Leirungstjønnin (1578 moh). Vestre Kalvehøgde (2208 moh) ses til høyre.
Vestre Kalvehøgde (2208 moh) og Leirungskampen (2079 moh) sett fra nedre Leirungstjønnin (1578 moh).

Returen gikk ned til nedre Leirungstjønnin (1578 moh) - et brevann med en nydelig grønnaktig farge. Tok et lite måltid her og nøt den fine utsikten mot Leirungsbrean, Kalvehøgde (2208 moh) og Leirungskampen (2079 moh). Jeg var fremme ved teltplassen i Svartdalen ca. kl. 19. Dagens flotte tur til Austre Leirungstinden ble på nesten 9 timer. Etter middag gikk jeg til sengs i halv ti-tiden. Som i går var det også i kveld skyfritt og stjerneklart.

Søndag 27. august 2017

Natten hadde vært kald med temperaturer ned til ca. 0 grader, og da jeg stod opp i 7.30-tiden var det lett rim på teltduken. Været var også i dag helt fantastisk. Jeg bestemte meg for å ta en rolig morgen med en kort morgentur rundt 1490-vannet i Svartdalen. Jeg gikk ned dit i 8-tiden. Det var helt vindstille, så fjellet speilet seg vakkert i det blikkstille vannet. Vakker morgenstund! Jeg tok flere bilder og bare koste meg i finværet og de vakre omgivelsene. Svartdalen er magisk! Det ble gradvis varmere som solen steg høyere på himmelen, og jeg hadde det ikke annet enn helt topp!

En blikkstille morgen ved 1490-vannet. Semeltinden (2236 moh) ses sentralt i bildet.
Fin utsikt fra teltet mot Mesmogtinden (2264 moh), Langedalstinden (2206 moh) og Svartdalsbreen.

Svartdalen - Torfinnsbu

Planen i dag var å returnere gjennom Svartdalen og ned Torfinnsdalen til Torfinnsbu for å ta båten tilbake til Bygdin kl. 16.30. Jeg hadde god tid til å nyte formiddagen i det fine været på Expeden i teltåpningen. Her spiste jeg også lunch før teltet ble pakket sammen og jeg var klar til avgang kl. 13. På ettermiddagen blåste det bris fra syd, men det var ikke særlig sjenerende i grunn. Det var fortsatt varmt og t-skjortevær. Jeg var fremme ved Torfinnsbu kl. 16, og hadde en halvtimes margin før båten gikk. Det var noen få andre som også skulle med båten tilbake til Bygdin, men det var ikke mange folk ombord. Ute på dekk var det varmt og lunt i solsteken. For en nydelig helg det har vært værmessig! Kunne ikke vært mer heldig. Det har vært en uforglemmelig fin weekend i Svartdalen!