Nonstinden (1225 moh) (27.08.2017)

Written by DagL (Dag Lukkassen)

Ascents Nonstinden (1,225m) 27.08.2017
Østre Nonstinden (1,118m) 27.08.2017
 Sett fra Narvik
Nonstinden, sett fra Jieknanjunni, sept. 2017

Normalruta starter ved Øse, men for å korte ned turen noe, og samtidig unngå våte partier som jeg hadde opplevd noen dager tidligere (og som fikk meg til å snu), valgte jeg å prøve å starte i Labergdalen. Denne gangen glemte jeg ikke å ta med bompenger (50 kr. i 2017). Ved enden av veien er det en grei parkeringsplass med rom for flere biler. Herfra fulgte jeg en traktorvei en drøy km. Ved enden av den siktet jeg meg inn mot det bratte elveleiet på motsatt side av Labergdalen og følgte dette på høyre side langs en bratt rygg. For å komme dit måtte først elva krysses, noe jeg heldigvis mestret uten å få våte joggesko (på tilbaketuren gikk det ikke like bra, men da var det jo ikke så farlig å bli våt). Pass på å holde deg så langt til venstre som mulig på den bratte ryggen slik at du unngår det problematiske området lengre mot høyre. Når terrenget flater litt ut, tar du sikte på ei snørenne lengre opp, og følger denne på venstre side. Området er bratt, men underlaget gir bra feste. Over snørenna flater terrenget ut mot Østre Nonstinden (1118 moh). Fra denne toppen følger du ryggen mot Nonstinden. Når du når bunnen av ryggen holder du til venstre og velger en egnet rute fram mot toppen. Gps-sporet mitt kan være til hjelp.

| Det bratte elveleiet og snørenna, sett fra Labergdalen
 Siste høydemetrene mot toppen
Utsikt fra Nonstinden mot Narvik|
 Labergdalen sett fra høyden over snørenna