Neådalssnota (26.08.2017)

Written by Ullis (Kristin Ulleland)

Ascents Neådalssnota (1,621m) 26.08.2017
Neådalssnota NV (1,161m) 26.08.2017
Neådalssnota V1 (1,397m) 26.08.2017

Sol, tørt og vindstille. Aldeles perfekt turvær for langtur.
Start fra Kårvatn. Gikk opp til Naustådalsvatnet før vi krysset bekken og vendte litt tilbake mot vest og opp til 1119. Fulgte ryggen bortover mot Neådalssnota. Spektakulær utsikt i alle retninger som kan ta pusten fra den mest fjellvante.
Vi var 5 på tur. Noen av oss var lite vant i høyden og følte behov for sikring over det smaleste partiet på eggen. Vi hadde med sele og tau, slik at alle kunne passere trygt.
Sikkerhet i fjellet er viktig, men er du vant med høyde og luftige partier så går det nok greit uten på en tørr dag.

Vi gikk opp eggen, men det er mulighet for enklere oppstigning litt lenger (nord) på fjellet.

Premien var stor da vi kunne spise niste med nytrukket kaffe ved varden.
Jeg har prøvd å komme meg hit to ganger tidligere, men måtte da snu pga regn. Ekstra kjekt å nå toppen denne gangen.

På vardepunktet har du gått 1.4 mil. Tilsammen er turen 3.1 mil. Altså er det en lang utmarsj fra toppunktet. Vi kunne skli på snøen et stykke ned. Valgte å gå ned på vestsiden av Snotvatnet. Helt ok det, men snøen var hard i skyggesiden; Måtte omgå skare et par plasser.

Noen av oss valgte å gå rett ned til TT merket sti, mens to av oss gikk bortom 1162 før vi gikk ned til Naustådalsvatnet.
Rundturen var sluttet og vi fikk en fin tur ned igjen i solnedgangen. Hodelykt ble nødvendig fra Naustådalssetra og ned til biffen på Kårvatn.

2200 hm

Herlig!

Høyde 1162

Written by trollheim1 28.08.2017 16:03

Meningsløs "topp", men dog så viktig... :)

Sv: Høyde 1162

Written by BjørnF 28.08.2017 17:25

Ja ikke alle av disse smultringene som er kremtopper. Men må man så må man! Har sett bilder fra den eggen, skikkelig smal!

Sv: Høyde 1162

Written by Ullis 28.08.2017 22:50

Ja, smultringjakt gir ikke alltid mening - 1162 var en skikkelig tulletopp :)