Surtningssue (25.08.2017)

Ascents Sør for Hesttjønne (1,542m) 25.08.2017
Raudhamran (1,893m) 25.08.2017
Surtningssue (2,367m) 25.08.2017

Helt siden jeg meldte meg på lista for kommunetopper i Oppland, har jeg gledet meg til å bestige Surtningssue, men anledningen har ikke bydd seg. Nå var det imidlertid spådd strålende vær for helgen, og jeg valgte å avspasere fredag for å gjennomføre denne turen. Torsdag kveld kjørte jeg opp til Maurvangen Camping, og fikk koblet opp strøm så jeg hadde det varmt og godt om natta.

Fredag morgen syklet jeg inn til Gjendebåten i kaldt og klart vær, for å nå 8:30 avgangen til Memurubu. Vel fremme ved Memurubu var det bare å ta fatt på motbakkene. De ville liksom ingen ende ta, og det var bare å finne en jevn rytme for at kreftene skulle rekke helt opp. Jeg passerte tre forskjellige par på turen opp, som jeg senere møtte igjen på returen. Jeg traff også noen som hadde gått dalen opp.

Det var utrolig godt å stå på denne majestetiske toppen i klart og varmt høstvær. Utsikten var ubeskrivelig, og jeg skal leve lenge på denne turen!

Underveis forstod jeg at det hadde vært bedre med joggesko en slik finværsdag, da fjellskoene ble både tunge, klumpete og varme i steinura.