Åndhammarn (12.07.2017)

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Færøya (3m)
Endpoint Færøya (3m)
Characteristic Walk
Visits of other PBEs Gammelkirka på Røstlandet (4m) 12.07.2017

Etter en dags forsking om kor det høyeste punket på Røstlandet egentlig var lokalisert, kunde æ til slut gi mæ ut på en kveldstur til Åndhammarn med sine majestetiske 10-12 meter over havet (høyden varierer litt mellom forskjellige kilder). Navnet Åndhammarn kommer sannsynligvis fra "Ørnehammaren" da det tidligere vært ørn der.

Spasserturen startet fra campingen på Færøya mot Røstlandet og Røstlandvien vesterut for så å svinge inn på Klakkveien opp til vannverket. Derfra var det bare å følge skilten inn på merket sti gjennom naturreservatet. Fleire skilt langs veien opplyser om retning mot Åndhammarn, som ser ut som en liten hump rett ut ved havet i et ellers veldi flatt landskap. Kun smale striper med land forbinder Åndhammarn med resterende Røstlandet.

Skilt atme stien, med Åndhammarn i bakgrunn till venstre.
Åndhammarn

Opp på toppen og så ned igjen for å fortsatte turen gjennom naturreservatet mot miljøstasjon. Etter kvert deler sæ stien uten at det riktig går å vite kor en skal, så det var bare å gå i den generelle retningen av miljøstasjon. Det er jo vanskelig å gå sæ vill når alt er flatt. Fra miljøstasjon fortsett æ atme Flyplassveien forbi en kirkegård ved Markeveien og inn på en sti nord mot vannet på nordsia av øya. Fulgte deretter sti østover bort til runinen av Gammelkirka. Der snudde æ sørover inn på en sti som etter kvert ledde mæ tilbake til bilvei, for så å gå tilbake til campingen.

Miljøstasjon på Røst.
Gammelkirka (bilde tatt på spasertur dagen før)