Veten i Åsane (25.08.2017)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Falkangervegen P-plass
Characteristic Jogging
Ascents Veten i Åsane (486m) 25.08.2017 20:36
Storsåta ved Veten i Åsane (369m) 25.08.2017 20:54
Skagen (342m) 25.08.2017 21:33
Visits of other PBEs Veten i Åsane - merka sti fra vest (230m) 25.08.2017 20:12
Falkangervegen P-plass (220m) 25.08.2017 20:12

Kveldens tur gikk til Veten i Åsane. Dette var dagen før motbakkeløpet Grinde-Veten opp til Veten ble arrangert, så det var satt ut merkebånd. Jeg startet fra P-plass i Falkangervegen. Stien til toppen er skiltet og godt tilrettelagt. Fra Veten er det nydelig utsikt. Jeg tok deretter sti i østlig retning til Storsåta. På denne toppen var det flere små koller som så ut til å være omtrent like høye. Deretter tok jeg samme vei tilbake til Veten.

Jeg hadde også lyst til å besøke Skagen, sørøst for Veten. Det er 1,5 km i luftlinje fra Veten, så jeg håpet å rekke det før det ble altfor mørkt. Det var god sti mot Skagen, men det tok sin tid på den snirklete stien. Klokka ble halv ti før jeg kom fram til toppen, så det gikk sakte i mørket på vei tilbake til Veten. Jeg ankom Veten for andre gang i dag, klokka ti. Det gikk nå veldig sakte i mørket nedover mot bilen, men det gikk såvidt uten lys. Jeg var tilbake ved bilen litt før halv elleve.

Utsikt nordover, på vei opp til Veten. Nordhordlandsbrua til venstre. Knarvik til høyre.
Fra Veten mot Bergen sentrum. Løvstakken bakerst i midten, med Lyderhorn et stykke til høyre. Liatårnet på Sotra helt bakerst til høyre.
Fra Veten mot sørvest. I midten Høgstefjellet, med Askøy bakenfor. Høgstefjellet er 22 meter lavere enn Veten. Merkebånd skyldes motbakkeløpet Grinde-Veten.
Fra Storsåta mot sørøst. Bergen travpark i midten av bildet, med Sørfjorden bakenfor.
På vei fra Veten til Skagen, som ligger omtrent i midten av bildet.
Månen dukker opp over Høgstefjellet, sett fra et punkt litt sør for Veten.