Skavlsåsen (Signaltopper 13/98) (Inderøy 11/12) (24.08.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Åsbygvegen v/ Skavlen (212m)
Ascents Skavlsåsen (401m) 24.08.2017

Kjørte fra E6 fra Røra og fortsatte over Skarnsundbrua. Kjørte forbi Mosvik sentrum og fortsatte etter grusvei mot Åsbygda. Dette er en meget eksotisk vei, med kjempestore gamle grønne trær som lener seg over veien. Veien opp mot Skavlsåsen er skiltet med innkjøring forbudt for uvedkommende. Med brukstillatelse kan man kjøre. Jeg kjørte inn mot Skavlen gård, men dette området så veldig privat ut, og det var ingen mennesker ute så tidlig på morgenen for å spørre om å parkere. Jeg returnerte ned til hovedvegen og parkerte ved innkjøringa til Skavlsåsenvegen. Etter veibommen ved Skavlen gård, går det en fin vei opp mot toppen. Det var ingen turgåere å møte, men det var en del sauer på beite. Tare og Otto var på denne toppen for et år siden. På returen tok jeg en snarvei (?) gjennom skogen og ned til veien. Fin utsikt på tur ned veien. Det er full sommer her ennå med mange fine blomster lang veien. Jeg så Geitrams og en plante med gule blomster. som jeg ikke har sett før.

Jeg er litt usikker på om Peakbook har søkt om brukstillatelse
Hold kursen rett fram her
Toseteren er klar til bruk
En liten dam like før toppen av Skavlsåsen
Sauer i veien mot Skavlsåsen
Nysgjerrige sauer
Toppmasten på Skavlsåsen
Full sommer langs veien til Skavlsåsen