Rundtur fra Seljebotn - "Ørskoghalvøya" pf 100 i boks (23.08.2017)  5

Visits of other PBEs Seljebotn parkering (420m) 23.08.2017 18:26
Uriskardbekken - krysningspunkt (495m) 23.08.2017 18:47
Seljebottstinden - nordeggen (1,500m) 23.08.2017 19:52

Nok en treningstur i Stordal/Valldal-området etter jobb. Turen går først på skogsvei innover Seljebotn. Deretter litt utydelig og dels myrete sti langsmed elva mot brua som er merket av på Peakbookkartet (som jeg aldri så noe til). Like sørvest for den nevnte brua begynner en god og tydelig sti som fortsetter opp lia og innover Uriskarbotn et stykke. Denne kom jeg først inn på lengre oppe i lia på vei opp, men GPS-sporet på tilbakeveien følger stien fra ca 780 moh. Ruta jeg fulgte fra ca 780 moh går ikke på sti, men har stort sett noenlunde greit underlag, med unntak for den løse ura som begynner på ca 1200 moh og følges opp til den enkle klyvinga opp siste del av nordeggen til Seljebottinden. Går du rett her er klyvinga verken utsatt eller vanskelig. Fra Seljebottinden og over de neste toppene er det bare å følge ryggen. Stort sett trasking, med unntak for nordryggen til Litlehornet som er litt utsatt ettersom man klyver i bratt (men enkelt) terreng på hyller med veldig mye løs "hvitmose". Det er dessuten noen enkle klyvepunkter på vei ned fra Litlehornet. Ned fra Ormula glemte jeg å sjekke på kartet, og kløv meg derfor litt fast i noe nokså bratt og utsatt terreng. Dette løste seg ved å traversere rett sørover ut på sørvestryggen som bør følges hvis man skal gå den runden jeg gikk (vestsida av Ormula er bratt, mosegrodd og lite trivelig). Etter dette enkelt tilbake til bilen, selv om det gikk seint ned fra topp 1330 ettersom sikten var begredelig med kombinasjon av tett skodde og bekmørke.

Nordryggen på Seljebottinden sett fra ca 1200 moh
Klyvepartiet på nordryggen. For å komme hit er det enklest å klyve rundt den markert høyden på ryggen like under toppen på høyre/østsida.  Enkleste vei opp partiet på bildet er å gå til venstre under veggen og helt ut på ryggen/eggen. Denne følges til topps.
Klyvepartiet på nordryggen. For å komme hit er det enklest å klyve rundt den markert høyden på ryggen like under toppen på høyre/østsida. Enkleste vei opp partiet på bildet er å gå til venstre under veggen og helt ut på ryggen/eggen. Denne følges til topps.
Mot Litlehornet fra nedstigninga fra Seljebottinden
Seljebottinden og egga mot Firskorne
Fra Litlehornet mot Ormula
Toppryggen på Ormula. Toppen lengst bak.
Fra Ormula mot Valldalen
Fra Ormula mot Litlehornet og Seljebottinden

Gratulerer :)

Written by oddis 25.08.2017 23:16

Tror ikke det er veldig mange som har tatt alle fjellene på denne listen før deg. Mistenker dog at et par råtasser fra romsdalen muligens har gjort det uten tidligere.

Sv: Gratulerer :)

Written by j_snorre 25.08.2017 23:20

Noen spesielle kandidater du tenker på? Er jo ei noget sær liste, så jeg er jammen ikke sikker på om det er noen andre som har alle.

Sv: Sv: Gratulerer :)

Written by oddis 13.10.2017 11:02
        • +

Sv: Sv: Sv: Gratulerer :)

Written by j_snorre 13.10.2017 13:02
          • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Gratulerer :)