Haganesfjellet og Skorafjellet (20.08.2017)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Haganesfjellet parkeringslomme (54m)
Ascents Haganesfjellet (232m) 20.08.2017 10:31
Høgafjellet Nord (299m) 20.08.2017 12:10
Visits of other PBEs Haganesfjellet p-lomme (54m) 20.08.2017 09:38
Høgafjellet Sør (300m) 20.08.2017 11:59
Start date 20.08.2017 09:37
End date 20.08.2017 13:37

Geografi er ikke alltid like lett.
På Fjell kommune sine hjemmesider er Haganesfjellet listet blant toppar, men toppen ligger vitterlig i Sund kommune.
Peakbookelementene Høgafjellet Nord og Høgafjellet Sør er plassert i Sund, men ligger i Fjell kommune.

Heldigvis blir dette løst ved den forestående kommunesammenslåingen.

Hadde egentlig tenkt å ta en tur til Pyttane fra syd, men i dag var ikke kroppen helt samarbeidsvillig så jeg kortet ned på lengden. Fant en parkeringslomme omtrent der Nordsjøløype mot Liatårnet og en av mulige stier til Indrafjellet (Haganesfjellet) starter. Nordsjøløypedelen er merket med blått, mens stien til Indrafjellet senere er merket med rødt.
Stort sett er det greit å gå der, men det er jo et kupert vestlandsterreng man befinner seg i, så kneiker og myrpartier må man være forberedt på. Et stykke etter stiskillet går man inn i et granholt. Vær obs på at stien tar en skarp knekk mot venstre inne blant trærene. Den knekken kan lett bli oversett.

Fra toppen så jeg etter mulighet for å legge videre løype noenlunde rett mot Høgafjellet. Jeg visste at andre har gått der. Men slik jeg kjenner terrenget på Sotra, så kan man fort møte høye skrenter med myrer mellom. Og i dag ønsket jeg ikke å bli "tvunget" ned mot Lie i stedet. Så jeg valgte heller å holde meg til oppmerket sti; andre muligheter får utforskes senere.
Dermed bar det tilbake langs rød løype til krysset med Nordsjøløypen, og så fulgte jeg den i retning mot Liatårnet. Stien går langs en bratt fjellskråning, og etter hvert som jeg så Fjell festning og Bjørkedalen nærme seg, så lurte jeg på om jeg hadde oversett noe og var på vei dit i stedet. Men så begynte stien å vinne noe høyde og tørnet opp et skar som åpnet seg.
Neste veipunkt var det som er det høyeste punktet på Høgafjellet (300,9 moh iht Norgeskart). Stien går ikke oppom der varden står, men det er ikke noe problem å ta avstikkeren opp skråningen. Fra varden fulgte jeg en svak sti nordover, men den forsvant fort og jeg skrådde da ned mot merket sti igjen. Neste veipunkt var det som er angitt som toppen av Høgafjellet (Skorafjellet), men den er bare rett over 299 m koten iht Norgeskart, altså mer enn en meter lavere enn Varden på Høgafjellet.
Stien går heller ikke oppom denne toppen. Jeg hadde først en forhåpning om at det ville være noe på nordsiden, men det så jeg ikke så jeg gikk litt tilbake og tok opp fra syd.
Lunsj på toppen, deretter retur samme vei som jeg hadde kommet. Det skulle være greit å følge Nordsjøløypen, bare vær obs på at rundt 800-900 m syd for Varden på Høgafjellet gjør stien en skarp tørn mot høyre og går på en knausete hylle. Og jeg så ikke noe merking akkurat der. Hvis man ikke vet om det, så kan man lett miste stien her. Men landemerket er at man skal være nord og vest av det lille vannet som ligger der.