Skitopptur til Loftet (06.05.2017)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Sognefjellsvegen (1,041m)
Endpoint Sognefjellsvegen (1,043m)
Ascents Loftet (2,170m) 06.05.2017

Loftet 6.mai:

Yr var som vanlig sjef for min turplanlegging og med gode prognoser for skyfritt Jotunheimen hele helgen var det fredag etter jobb bare å pakke sakene og reise på hytta i Heidal. Hytta er et fint utgangspunkt for turene i Jotunheimen. Det er høysesong for topptur på ski på denne tiden, og valget falt på Loftet. Lørdag morgen var det som meldt helt skyfritt, og vi kjørte over Lemonsjøen, videre til Lom og oppover Sognefjellsveien. Et stykke opp i Bøverdalen dukket dagens mål skinnende hvit opp mot den knallblå himmelen. Vi var ikke akkurat alene på fjellet denne dagen. Det stod mange biler parkert langs riksvegen, men vi fant en plass like før Jotunheimen Fjellstue som planlagt. Det som er fint med Loftet er at man kan spenne på seg skiene direkte ved bilen og starte stigningen direkte. Det er ingen anmarsj i det hele tatt. Snøen var ganske bløt i starten, men var kompakt nok til at Kimi ikke tro igjennom. Men lenger oppe der vi rundet Vesleloftet var det fortsatt frost i snøen og veldig hardt. Ettersom det også var veldig sporete og ujevnt fra tidligere varme dager i den frosne snøen var det litt vanskelig å få feste med fellene. Men etter 2 timer og 1 minutt stod vi på toppen sammen med mange andre. Helt skyfri himmel og utsikten var helt utrolig. Med telelinse på kameraet kunne jeg se fullt av folk på flere topper i det fjerne når jeg zoomet inn.

Vi tok en lang pause på toppen før vi startet på nedturen. Det hadde heldigvis blitt mykere i snøen slik at jeg fikk tak med mine fjellski uten stålkanter. Skulle nok likevel hatt Randonnee utstyr her, ettersom det ikke var noen anmarsj og relativt bratt. Det ble flere tryn nedover men man kommer seg jo alltids ned:-)

Loftet fra Sognefjellsvegen
Mange biler parkert langs Sognefjellsvegen.
Bare å spenne på seg skia ved bilen