Ullensvang: Torsnuten forsøk #2 (18.08.2017)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Reisete (326m)
Endpoint Samme (326m)
Ascents Torsnuten (1,572m) 18.08.2017 13:12

Forsøk #1 gikk slik: Ullensvang: Torsnuten forsøk #1.
Parkering: 10 asfalterte og oppmerkete plasser. Ingen avgift.
Stier: Buførevegen til Botsvatnet og Pilgimsvegen til Øvre Krossdalen. Stiene har felles trasé opp til Revavatnet. Deler av stien opp til Eggi på 1180 m er steinsatt av sherpaer. Sherpatreppene starter ved 550 m og fortsetter kontinuerlig opp til 800 m. Derfra og opp er det en blanding av vanlig sti og trapper.
Fra Revavantnet går det en sti i nordlig retning, merket med lyseblå maling.
Jeg fulgte denne til ca 1440 m. Her dreide merkingen mot øst, trolig fører merkingen til et utsiktspunkt ved Gråsteinsnuten.

Fra parkeringen. Tjukk tåke, dette lover ikke bra. Der er meldt oppholdsvær med regnbyger til kvelden.

På 800 m. Tåken letter.

På Eggi. Utsikt mot nordvest. Revavatnet i forgrunnen. Bjørnafetet bak i senter.

Toppen i sikte. Greit terreng så langt, selv etter jeg forlot den lyseblå merkingen. Det siste stykket opp til toppen var litt vrient. Måtte klyve og krysse noen kløfter. På nedturen holdt jeg mer mot øst og unngikk de problemene.

Torsnuten. Utsikt mot nord. Lofthus nede ved fjorden. Hardangerbroen kan skimtes rett over den lille tåkedotten i senter. På denne siden av fjorden ser en Solnuten fremst og Vardanuten bak til høyre.

Torsnuten. Utsikt sørover mot Folgefonna.

På vei mot Klokkarene. Her var det jeg snudde i forsøk #1. Har nå 500 m igjen til Buførevegen.

Tilbake på Eggi. Nå begynte jeg å tro at jeg ville rekke ned til bilen før regnet satte inn. Det gikk så vidt. Etter 10 minutters bilkjøring var det på med vindusviskerne. Perfekt!