Telttur og Gråfjell (14.08.2017)

Written by skibeas (Beate Sem)

Ascents Gråfjell (1,466m) 14.08.2017

Endelig en telttur på fjellet igjen. Søndag var storsekken pakket, Ida og Birk var klare for å bli med på tur. Kjørte til Sandvasseter, og gikk den korte turen inn til Øvre Tovevatn og Fiskeløysingen. Flott vær, så det ble en fin kveld med bål og god mat.
Mandag våknet vi til strålende sol, tok en lang frokost før vi la i veg mot Gråfjell.
Fulgte stien oppover Hesteryggen, deretter inn på "hovedstien" mellom Norefjell og Haglebu. Tok av fra denne ca der skiløypa opp til Gråfjell går, og gikk terrenget opp til toppen. Fant ikke noe tydelige stier oppover her, men helt greit å gå i terrenget.
På toppen var det flott utsikt i alle retninger. Fin topp!
Vi fulgte stien videre over toppen retning Ranten. Tok av fra denne og gikk rett ned første "skaret" mot den T merkede stien. Kom inn på denne ved
Dunkelivatn. Stien tilbake til Hesteryggen og campen vår.
Totalt ca 13 km tur/retur teltet.
Været var fortsatt fint, så vi bestemte oss for å bli en natt til. Retur tirsdag morgen før regnværet satte inn.
Veldig fin tur i et flott fjellområdet.