En liten dritthaug sør for Hasleråsen (16.08.2017)  2

Written by siroho GSM

Start point Hasleråsen P-plass (285m)
Endpoint Hasleråsen P-plass (285m)
Ascents Kopperudtoppen (313m) 16.08.2017 14:10
Visits of other PBEs Hasleråsen P-plass (290m) 16.08.2017 13:53

Drittoppen i Ullensaker

Vi kom sørfra, fra Nordkisa, og kjørte mot Dal. Etter ca 3,5 km tar vi av etter gården Kopperud og kjører inn Topperhaugveien til endes. Her står det en hytte og noen bikuber. Ingen bom på vegen som vi kunne se.
Fra parkeringen gikk det en traktorveg i retning toppen. Bonden holdt på med plantefeltrydding så for å unngå og tråkke i hans bedd så tok vi en traktorveg mot venstre etter å ha passert et elgtårn. Nå begynte grasset å bli bra høyt og bringebæra dukket opp. Vi runder mot toppen og følger sti/tilgrodd traktorveg som går på østreside av haugen. Da vi er sørøst for toppunktet, ca 80-90 m fra toppen,følger vi et tråkk rett opp lia. Godt noen har gått foran oss for bringebærris, einstape, rødhyll og grass vokste villig her oppe. Det ble en del bringebær spising på turen. Hvis det ikke hadde vært for bringebæra hadde turen fått terningkast 1.

Vi kom først opp til en stein/knause som var blottlagt pga av rotvelte. Tenkt om det hadde vært toppunktet, men nei da. Det måtte trasking rundt på toppunktplatået i vilniss som gikk over meg til tider. Det er nok best å ta denne toppen på våren eller vinteren. Heldigvis ikke så lange turen. Det begynte å bli varmt da sola kom fram, og da etter den fuktige natta, så var insektene i full fart.
Håper det ikke er flere sånne dritttopper igjen. Tror jeg har vært på de fleste nå.

Samme veg tilbake. Øyvind og Anjing var med.

Norges tristeste kommunetopp ?

Written by Snilen 21.05.2018 07:20

Jeg mener det, den slår med god margin min egen Kjærranås i Horten kommune.

Sv: Norges tristeste kommuneto

Written by siroho 21.05.2018 09:32

Det er jeg HELT enig i

Takk for den!

Written by Firing 20.05.2018 21:48

Sitter og planlegger nye kommuetoppturer. Fikk skikkelig lyst på denne etter å ha lest rapporten din ;-P Lurer på hvilken strategi jeg skal velge; bli ferdig med drittoppen, eller vente i tilfelle jeg slutter å samle på kommuetopper...... Eller som noen sier, Topp er topp, tommel opp!

Sv: Takk for den!

Written by siroho 20.05.2018 21:54

Fordel å ta den før all dritten kommer opp, en vårtur her er å foretrekke. Tar jo ikke mange minuttene å løpe opp her da, så grei å bare bli ferdig med den. Vet ikke hvordan det er med kommunesammenslåing i området her.