Ursknappen (16.08.2017)  4

Written by siroho GSM

Start point Kanken (398m)
Endpoint Kanken (383m)
Ascents Ursknappen (504m) 16.08.2017 10:31
Visits of other PBEs Kanken P-lomme (360m) 16.08.2017 09:27

Ursknappen - inn i Hedmarks store skoger for å gå til topp i Akershus

Vi komme nordvestfra om Gullverket og Løkker. Det er tre veier som fører inn til Kanken. Vi tok den nordre, fordi vi kom derfra, men ikke å anbefale for vegen ble meget dårlig etterhvert.

Veien vi kjørte heter Sandbekkvegen. Det var betalingsbom med kr 25 kontant, men siden kassa var ødelagt så var det fri ferdsel her i dag. Vi kjørte innover og veien var fin fram til ei hytte, så ble det meget dårlig og det smalt oppunder bilen flere ganger, så her gikk det i gåfart innover. Da vi kom fram til der veien fra øst kom inn, var det fin veg igjen og vi kjørte direkte til Kanken parkeringslomme og parkerte der. Det så ut som en leirplass/parkering så god plass til biler. Vi satt vår ute ved vegen og kjørte ikke inn på selve plassen. Det hadde regnet noe voldsomt den natta så vi var spent på hvordan bekkene i området så ut.

Stien oppover var merket med blåe trebrikker som hang i trea. Lett å finne fram og det var traktorveg i starten. Første bekken gikk i stien og rant godt over sine bredder.

Fin sti opp til Furumyrkoia, men vått i dag. Her fortsatte stien vestover og da over en bekk som gikk også over sine bredder, men klarte å komme over litt lengre oppe. Det var bare å følge merkingen opp og ned lier, over myrer, over blåbær- og tyttebærtuer. Stien svinger slik at toppen gåes fra nord mot sør. Her er det et skilt i stikrysset.

Så var det bare å følge stien som gikk på ryggen opp til toppunktet. Her var det ikke så mye utsikt, men litt kunne en skimte mellom furuleggene. Kasse og navnskilt var på plass. Fin plass for en god rast. Heldigvis ikke noe regn i dag.

Tilbaketuren samme veg som vi kom. Da ble det tid til både molter, blåbær og tyttebær. Det var en meget våt tur, pga regnet som kom i natt, men helt greit skogsterreng å gå i. Vi så eller hørte ikke noe vilt, annet en småfugler. Tror vi skimtet noen toppmeis og hørte en del fuglekonger + et par hakkespetter. Det dukket opp et gjerde mitt inne i skogen. Vi spekulerte på hva det var, men fant ikke ut av det. Det startet et sted og hadde ent høyde på ca 1,5 m og stoppet noen hundre meter lengre borte. Kan det ha noe med elgjakt å gjøre?
Da vi skulle kjøre ut til hovedvegen igjen valgt vi å kjøre ut den vegen som kom inn fra øst. Den gikk gjennom en åpen bom først og så noen km ned til bygda. Ingen betalingsbom å se.