Gumøyknuten - siste øytopp i Telemark (10.08.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vervodden, Gumøy (1m)
Endpoint Samme (1m)
Ascents Gumøyknuten (113m) 10.08.2017 12:50
Visits of other PBEs Vervodden på Gumøy (1m) 10.08.2017 12:14

Gumøyknuten i Kragerø - nydelig sommervær!

Etter en flott morgentur på Langøybratten, hentet Pål oss på kaien i Langøykilen og skysset oss videre til Vervodden på Gumøy der det er hurtigbåtanløp og postkasse på et lite kaiskur. Fra kaien fulgte vi vei/gressbakke opp til det første huset. Her fortsatte vi rett frem over et gjerde istedenfor å fortsette på veien som dreier mot høyre inn i viken.

Vervodden med postkasse og hus på Gumøy
Pål med taxibåten forlater oss på Vervodden, Gumøy
Koselig gårdsvei opp mot første hus
Skulle ha dreiet mot høyre her og fortsatt på en gårdsvei ...

Vi kom ganske snart inn på en relativt ny grusvei som går nordover mot foten av Gumøyknuten. Passerte først et skilt som viste til Signalen og gikk forbi dette. Ved neste skilt til Signalen tok vi av mot venstre og fiulgte meget god, tilrettelagt sti oppover mot toppen. Her det murt opp både trappetrinn og en slags vei i det flotte landskapet, kanskje i forbindelse med at Gumøyknuten tidligere har fungert som Kystvaktstasjon.

Stien til Signalen som er identisk med Gumøyknuten går gjennom fint skogsterreng
Oppmurt vei, trappetrinn og tau på bratte steder

Bratt siste stykket opp mot toppen der det står en gammel vakthytte for Kystvakten fra slutten av 1800-tallet. Idyllisk område med bord og benk ute på kanten mot vest med utsikt mot Kragerø.

Toppområdet ved Signalen
Fint tilrettelagt sted!
Mot Kragerø
Astrid på høyeste punkt på Gumøy

Høyeste punkt på fjellknausen like nord for hytten der det står en stang og gammel jernbolt. GPS 527979 6527005, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er flyttet noen meter mot sør.

Høyeste fjellknaus og fint murt trapp fra hytten
Jomfruland med Nasjonalparken fra Gumøyknuten

Ned igjen samme vei til kaien der vi ble hentet av taxibåten som tok oss raskt tilbake til Valle.

Flott avslutning av Listen over øytopper i Telemark som riktignok er av meget beskjeden størrelse (tre topper!), men som likevel er kjekt å ha fulført!