Sørøst for Breidtinden (13.08.2017)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Svarthola p-plass (20m)
Endpoint Svarthola p-plass (20m)
Ascents Sørøst for Breitinden (1,008m) 13.08.2017

Besøkte Senjas høyeste topp Breidtinden i nydelig turvær, litt bris så mygg og fluer holdt seg vekk. Stien startet ved Svarthola innerst i Mefjorden, første stykke oppover lia var steinete så her kunne vi ikke ta Ivrig oppover så Egil lagde en fin plass til ham i skogkrattet ved parkeringen.
Merket sti hele veien, forbi Svartholvatnet og Breitindvatnet, og opp bratta mot sørøstryggen. Gikk forbi en tysker som hadde vært 26 ganger på ferie i Norge. Litt klyving opp til sørøstryggen. Der satte vi igjen Bamse og Tundra, 200 høydemetre under toppen for dette er ikke så hundevennlig topp. Fortsatte langs sørøstryggen til topps. Fin, artig klyving her. Brukbart med plass på toppen, varden står ute på en fotovennlig stein. Vi var alene på toppen i starten, men det kom et par etter en stund. Rask return ned til bilen og Ivrig, jeg hadde lyst på Segla også da det var meldt regn i morgen, Egil var med på det.

Parkering og start på stien..
Breidtinden.
Fin merket sti til topps.
To som måtte bli igjen i dag oppe på ryggen.
Artig kliving.
Kan ikke klage på utsikten.
Segla må nok besøkes i dag...

Litt av nokre fjell :)

Written by Eikås 15.08.2017 20:22

Så flotte bilder ifrå Senja :) Er imponert over dei "firbeinte" turbamsane dine :) Det er fantastisk å sjå dei fjella ilag med den havhorisonten! Kjekt å sjå og drømme seg vekk i :)

Sv: Litt av nokre fjell :)

Written by opps 23.08.2017 21:21

Ja en kan drømme seg vekk bare en ser den fine naturen som er i Nord Norge det er ett fantastisk sted og så mange fine fjell å velge i..