Astritind (12.08.2017)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Fotballbanen ved Botnhamn (30m)
Endpoint Fotballbanen ved Botnhamn (30m)
Ascents Astritind (742m) 12.08.2017

Enkelte regnbyger og kraftig sørvest vind om morgenen. Vi bestemte oss for å prøve Astritind, siden den var på lesiden av øya. Vi fikk kraftig regnvær da vi passerte Silsand, så vi kjørte først til Husøy og ruslet rundt der en stund med håp om at regnet skulle gi seg. Etterhvert letnet det og vi kjørte til fotballbanen før Botnhamn. Her startet det en godt merket sti som førte oss oppover etter den lettgåtte ryggen mot Kvannaksla. Ivrig fikk være med 1.2 km til forbi 128 høyden. Der satte vi han igjen på en flat fin haug.Vi andre fortsatte opp Kvannaksla med mange små stopp for her var det mye multer å leske seg med. Videre fra Kvannaksla var det lett og fint å gå etter den godt merket stien, siste stykke opp ryggen til Astritinden ble litt smalere på slutten, tendenser til klyving. Bamse og Tundra ble med til topps. Fin utsikt fra toppen til Kvaløya, Sommerøya og Håja i nord mot sørvest Keipen og Breitinden.
Stien opp til Astritind er ikke tegnet inn på kartet.