Storehorn & Veslehorn - Hemsedal (13.08.2017)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Hornslii p-plass (1,060m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Storehorn (1,482m) 13.08.2017
Veslehorn (1,300m) 13.08.2017
Veslehorn - pinakkel i sør (1,278m) 13.08.2017

Buskerud
13.8.2017

DE TO HEMSEDALSHORNA
Hemsedal kommune ligger lengst nord i Buskerud, omkranset av høye fjell på hver side av dalføret. Turistbygda er Norges nest største vintersportssted etter Trysil, med totalt 21 skiheiser og 49 nedfarter. Gullalderen startet tidlig p. 1980-tallet, da Hemsedal fikk tilnavnet .Skandinavias alper.. Gjennom kommunen går Hemsedalsveien (riksvei 52) mellom Gol i Hallingdal og Lærdal i Sogn og Fjordane. Dette gjør det forholdsvis greit å forflytte seg fra kysten eller østlandsområdet til fjellbygda Hemsedal. I sommerhalvåret finnes en rekke fritidssysler som mountain cart, via ferrata, sykling, rulleski, golf, kano, fjellklatring og elvesnorkling. Hemsedal Topp 20 er bygdas mest populære aktivitet. Dette er 20 forskjellige fjelltopper med trimkasse, gjestebok og klippetang. Alle toppturene er godt skiltet, merket og gradert. Ved fremvist klipp får man kjøpt hovednålen og anhengsmerker med navn på fjellet. Storehorn, Veslehorn og Skogshorn er blant disse 20 attraktive toppene. ------------
Fra Torsetstølvegen automatbom er det ca. 8 kilometer å kjøre opp til den store parkeringsplassen på Hornslii. Ved tunnelinngangen starter blåmerket sti, som vi fulgte frem til det første stidelet mot Storehorn og Veslehorn. Herfra får du et fint skue mot Storehorns høyreiste profil i nord. Vi fortsatte langs stien ned til Horntjerne (1191 moh.), hvor det er lagt store steiner over selve elveutløpet. Dermed hadde vi ingen problemer med å komme oss tørrskodd over den lave vannstanden i elva. Nedenfor buldret Hydnefossen, som er Buskeruds høyeste foss, med et fritt fall å 155 meter. Spesielt flott er det å se Hydnefossen nede fra Hemsedalsveien når vannføringen er som størst. Vi tok en avstikker fra hovedstien og gikk opp til Kjerringkjeften, som er en luftig og dyster kløft. På kanten av stupet kikket vi rett ned i den dype avgrunnen. Har du med sm. barn, b.r det vises forsiktighet her. Sør for køfta er det en 10 meter høy topp med overheng, som vi besteg fra sørsiden. En nesten loddrett berghammer gjør det umulig å fortsette opp til Veslehorn uten klatreutstyr. Dermed valgte vi å følge stien ca. 300 meter langs fjellsiden til en smal, men tydelig renne. Her ble det noen enkle klyvetak før de siste meterne frem til Veslehorn (1300 moh.). Etter å ha fått med oss utsikten mot Skogshorn på den andre siden av Hemsedalen, gikk vi ned i skaret mellom Veslehorn og Storehorn. Fra skaret er det ca. en kilometer fordelt på 300 høydemeter til toppen på Storehorn. Stien fortsetter opp en markert fjellrenne, som består av en del steinur og med svaberg på hver side. Her traff vi på et stort rypekull som lå i le av vinden og ikke var særlig redde da vi fotograferte de flyvedyktige kyllingene. Stien og terrenget er lett å følge opp fjellsiden til varden på Storehorn (1482 moh.). På grunn av kald og stri vind ble det bare et kort opphold på toppen, men vi rakk å få med oss utsikten mot Hemsedalsfjella. På dagens to topper var det trimkasser med utlagte gjestebøker. Vi returnerte via normalruta og valgte å gå vest for Horntjerne tilbake til utgangspunktet. Her var det nå betydelig flere biler og stor aktivitet, hvor barna var i klart flertall.

VANNMASSENES LANGE FERD
Elvene Mørkedøla og Grøndøla renner gjennom Hemsedal kommune og ut i Hemsil, som igjen havner i Hallingdalselva før vassdraget munner ut i Krøderen. Til slutt ender vannmassene via Drammenselva i Drammensfjorden.

(Fra boka Norges beste familietopper).

Hydnefossen og Veslehorn

Veslehorn 1300 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Storehorn 210 m og
Veslehorn 95 m
UTGANGSPUNKT: Hornslii 1060 moh.