Kvænan (28.07.2017)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Innskaret p-plass (200m)
Endpoint Innskaret p-plass (200m)
Ascents Kvænan vest (963m) 28.07.2017
Visits of other PBEs Inneskaret p-plass (200m) 28.07.2017

Tur med Turid, Anton, Solveig og Steffen. Etter knallturen til Breidtinden reiser vi sør til Flakstadvåg hvor vi har leid ei hytte for noen dager.
På fredag er planen å forsøke seg på Kvænan. En flott topp med hele ti pinakler langs toppegga, samtidig som det er kommunetoppen i Torsken og høyest i Ånderdalen nasjonalpark.
Det sies at pinaklene er engstelige kvinner (kvænan) som er ute og ser etter mennene sine ute på havet.
Vi kommer oss avgårde litt seint, men ved høgstdag er vi i siget fra Inneskaret p-plass.
Går først gjennom noe bjørkeskog før det blir bratt opp Kvænrauva til nordvestryggen på ca. 400 moh.
Masse klegg og mygg. Aldri opplevd maken men det er moro!
Videre langs lettgått rygg, hele tiden med fantastisk utsikt, til toppen.
Litt bratt og luftig på slutten men ellers ingen vanskelige passasjer.
Vi sitter lenge og koser oss på topphella før vi returnerer samme veg.

Turlengde: 8,27 km.
Gangtid: 4t, 14 min.
Høydemeter: 869.

Kvænan fra nordvest. Høyeste punkt er toppen til høyre for alle pinaklene.
Noen av de millioner med fluer som følger oss på turen!
Solveig priser godværet! Fra øverst på Kvænstammen med utsikt sørover. Toppen midt på bildet er Lomstind.
Turid har bare få meter igjen til toppen.
Spektakulær topp! Steffen og Turid oppe på Kvænan, 963 moh. Senjas 3. høyeste fjell.
Fornøyde toppsamlere! Selve toppunktet ligger på ei stor flat steinhelle med mye luft under.
Luten i sørøst.
Kvænbukta og Sifjorden i nordvest.
Disse følger oss hele veien.

Så flott

Written by mortenh 29.08.2017 21:49

Flotte bilder Arne. Ser ut som et sjakktrekk å dra nordover i sommer. Senja ser ut som et must ... eneste som får en drømmer ned på jorda er fluebildene. Fluer er IKKE kult :-)

Sv: Så flott

Written by arne 29.08.2017 22:40

Ja vi hadde fullklaff med ferieværet i sommer. Senja lå stort sett badet i sol så lenge vi var der.

Moro med fluer i den forstand at jeg aldri har opplevd maken, ikke vært i nærheten engang! Ikke stikker eller biter de heller :-)