Svolværgeita ad 1910-ruta (03.08.2017)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Fløya (590m) 03.08.2017
Svolværgeita (355m) 03.08.2017
Visits of other PBEs Djevelporten (395m) 03.08.2017

Svolværgeita er jo en klassiker. Liten tvil om det. Kanskje skal man til og med driste seg til å kalle det en ultra-klassiker.
Meg og Bjørnar var skjønt enige om at er man først i Lofoten og har klatreutstyret liggende bak i tilhengeren så har man såklart lyst å stikke oppom. Men, med en såpass markant kjendisstatus og populæritet som denne knausen har, så kommer man ikke utenom hordene. Og da særlig ikke i verste turistsesongen.

Jeg er skeptisk...
Det å stå på stand sammen med fire andre taulag, der gjerne to av dem er guidede grupper, hvorav halvparten av deltakerne gjerne er bakfulle fra dagen før... Det byr meg rett og slett imot, uansett hvor grom knausen angivelig måtte være.

Så, what to do..?
Det er EN ting som funker mot hordene, nemlig alpin start.
Men, hva er alpin start in The land of the midnight sun...?
"Vekkerklokka på 04:00, ellers blir det ikke aktuelt!" Som sagt så gjort.

Det er ukristelig tidlig, og bare såvidt at pulver-kaffen funker på kjøreturen innover til Svolvær. Parkering er naturlig nok ikke noe problem og etter en 40 min. anmarsj står vi på innsteget. Litt kjapp rigging og så er jeg igang oppover 1910-ruta. Variert klatring på første lengde. Først et lite jukk opp et svakt overheng før man smører seg opp et slakt sva. Så videre opp en slags kamin bak frasprengte flak. Jeg setter en behagelig, men eksponert stand, sittende i kaminen. For Bjørnar som stort sett bare har vert på rangleturer hittil så er dette next level.

Andre lengde, den såkalte "Rubenson-traversen", begynner med cruxet nærmest umiddelbart. Jeg må ut i en slags spagat for å stå på beina, og der er også sparsomt med håndtak i et par flytt der. Sender noen tanker til gutta med spikerstøvler og hampetau som klorte seg opp her for godt over 100 år siden! Men så er det unnagjort og resten av lengden er cruising på bøtter. Etter flere forskjellige varianter av WTF-utsagn nedenfra, så kommer også Bjørnar etter. Sterkt!

Videre opp mellom hornene og rundt Storehornet for uttopping.
Det er vel aldri noe tvil om at jeg skulle gjøre et forsøk på Arne Randers Heen sitt vågestykke. Likevel så er det noen varianter av WTF som kommer fra min munn også når jeg først står der oppe. Kroppen stritter imot. Jeg legger inn en liten kam i risset på toppen for Bjørnar sin skyld, og så en slynge ned i rapellfestet for min egen del. Deretter drar jeg ut 3-4 meter med slakke på tauet og lar det stå til....

Setter stand på lillehornet og tar opp Bjørnar. Han takker høflig nei til tilbudet om å få hoppe.
Vi tar en lengre frokost-rast på lillehornet. Må rett og slett flire over hvor rå denne posisjonen er, her vi sitter på en drøy kvadratmeter stor pidestal i "løse lufta" over Svolvær by og skufler ned grovbrød med leverpostei.

Et par rappeller senere så er vi tilbake på innsteget.
I det vi er ferdige med å rigge ned så ser vi de første to taulagene komme durende oppover nede i skogholtet, sikkert overbevist om at "Nå er vi sinnsykt tidlig ute gutta!"

Vi klyver ned øverste delen av anmarsjen før vi tar til høyre og oppover mot stinettet som går opp til Fløya. Gjemmer unna sekkene og klatreutstyret i ura før vi jager videre oppover. Stikker først en tur ut på utsiktspunktet hvor man kan se ned igjen på Geita og på Svolvær, før vi går hele ryggen østover til toppunktet og videre ned til Djevelporten. Enkel men litt utsatt klyving noen steder opp og ned av selve hovedtoppen. Så er det tilbake ned til sekkene og videre ned stinettet. Tar en litt mindre sti som går et stykke til siden i parallell med "motorveien", for nå er hordene for alvor begynt å renne på. Det kryr av folk oppe ved Geita.

Nede ved parkeringen sitter det to søte småjenter med et lite leke-kassaapparat på en krakk. De promoterer ivrig at de har kald saft på thermos til salgs. 10kr. for et beger. Jeg har utrolig lyst på kald saft i varmen, men har desverre ikke kontanter med meg. "Ingen problem!" stemmer jentene i kor. "Han bestefar har ordna Vipps tell oss!" Fantastisk! Jeg kjøper to beger, og det samme gjør Bjørnar, til stormende jubel fra jentene. "Då harr vi sellt saft førr over to hunnjer krona!"
Og det allerede før lunsj.

Se film fra turen på Vimeo:

Kameramannen

Written by j_snorre 16.10.2017 20:35

Godt dokumentert! 1910 er fin, men anbefaler Framsida hvis du skal dit igjen. Mye mer og finere klatring. :)

Sv: Kameramannen

Written by Affen 16.10.2017 21:03

Takker :) Ja, er klar over det, og det blir definitivt Framsida neste gang. Men siden jeg måtte lede alt, samt at vi var usikre på hvordan Bjørnar fungerte i bratta, så ble det 1910 denne gangen.