Åsen (09.08.2017)

Start point P-plass ved Hatlelia
Ascents Åsen (181m) 09.08.2017 21:41
Visits of other PBEs Hatlelio p-plass (74m) 09.08.2017 21:05

Åsen er virkelig en ås, en skogstopp. Her er det til dels vanskelig fremkommelig. En lokalkjent sa at skogsbilveien nordøst for toppen er gjengrodd. Den er virkelig det. Jeg hadde likevel lyst til å gå der for å se.

Det er flere tråkk og stier på åsryggen. På grunn av mange rotvelt er det flere steder vanskelig å følge stiene.

Parkeringsplassen ved Hatlelia er tilrettelagt av kommunen. Jeg gikk derfra på asfaltvei rundt nordsiden av åsen. Fint og idyllisk ved Ytsta Raudlivatnet. Jeg fulgte etter hvert noen tråkk og stier mot toppen, men til slutt var det bare å søke mot høyeste punkt.

På vei tilbake forsøkte jeg å følge åsryggen. Etter hvert fant jeg en bratt sti som går nordvestover ned i dalen. Her var det litt bratt, bløtt og ulendt, men jeg kom raskt ned til veien.

Idyllisk ved Ytsta Raudlivatnet. Hausdalshorga bakerst med Rindafjellet til høyre.
Typisk terreng rundt toppen av Åsen.
Til dels vanskelig fremkommelig.