Store Kongshaugen (07.08.2017)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Kongsmyren idrettsplass
Ascents Store Kongshaugen (132m) 07.08.2017 21:14

Regnet så ut til å ha gitt seg for i dag, så da passet det fint med en kort kveldstur. Fra idrettsplassen nord for Mathopen skole gikk jeg først litt nordover Kongsmyrveien før jeg tok en sti som går opp en liten kneik i østlig retning. På toppen av bakken er det en myr der noen har lagt ut noen paller, slik at man kan gå tørrskodd over. Fra østsiden av fjellet går det en meget bratt og smal asfaltvei til topps. På vei opp bakken møtte jeg en militær vaktbil som kom nedover. Ved enden av veien er det en radarstasjon. Fin utsikt fra toppen, som ligger litt nordover. På vei tilbake til boligfeltet fant jeg en artig sti i fjellsida. Stien er også avmerket på kartet. Litt unøyaktig GPS-spor her.

En fin kveldstur. Det er en del flystøy i området, idet flyene flyr meget lavt på vei til (eller fra) Flesland.

Mot Løvstakken. Bildet er tatt fra nordøstsiden av Store Kongshaugen.
Nordøstover fra Store Kongshaugen. Lyderhorn i bakgrunnen.