Romsskåla - Leka, 244/404 (06.08.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Romsskåla (588m) 06.08.2017
Visits of other PBEs Romsskåla P-lomme (40m) 06.08.2017

Kjørte til Bogen der vi først fulgte skilt mot Sør-Gutvika og så mot Nord Gutvik. Parkerte ved Romsskåla P-lomme der det var satt opp infoskilt om turen. Fortsatte langs veien ca 100 meter til vi kom til skogsbilvei på høyre side som vi fulgte bortover. Som flere andre så overså vi stistart da merkinga var godt gjemt i buskaset, men stistart er ved GPS 32W 636613 7223765 på venstre side av veien. Rødmerket sti som når vi først fant den var grei å følge helt til vi kom til en bekk som måtte krysses i en trang dal. Hundene var veldig glad for å få en frisk dukkert i bekken i det varme været. Da hundene var ferdie med å drikke gikk vi en sti rett opp fra dalen, men her var ingen rødmerking. Vi fant etterpå ut at den rødmerkede stien fortsatte nedover langs bekken, men gikk fint å følge stien rett opp selv om det var litt tett kratt på begge sider av stien. Kom så opp på snaufjellet igjen, og da var det bare å følge merkingen til den store varden på toppen, brukte 1,5 timer til toppen. Kjempefin utsikt i dag, men fant ut at jeg hadde mistet gpsen min på veien, så vi hadde ikke så langt opphold før vi gikk samme vei tilbake og lette etter gpsen. Håpet svant om å finne gpsen etterhvert som vi nærmet oss bilen. Heldigvis fant jeg den igjen, den lå i veikanten like ved der stien tar av fra veien, så det ble ingen gps track på denne turen. Rune, Storm og Teis var med:)