Innerdalstårnet - Sunndal (03.08.2017)  6

Møre & Romsdal
3.8.2017

KREMTOPPEN I INNERDALEN
Innerdalen og Viromdalen er et sammenhengende dalføre som strekker seg fra Ålvundeidet i vest til fylkesgrensen mot Trøndelag i øst. Området er en del av Trollheimen, beliggende i Sunndal kommune i Møre og Romsdal. Innerdalen er omkranset av majestetiske fjell, hvor de høyeste toppene er over 1800 meter. Dalbunnen er grønn og frodig og står i sterk kontrast til den mektige Vinnubreen, som ligger under Kongskrona og Dronninga. Fra Renndølsetra og Innerdalshytta er det et godt rutenett til både Todalshytta, Eriksvollen og Storlidalen. Innerdalstårnet er det mest markante fjellet i dalen og er en klassiker blant klatrere og vanlige turgåere. Mange barn minnes profilen av Innerdalstårnet, som ble vist i tv-serien «Jul i Blåfjell» første gang i 1999. Innerdalen er nevnt i historiske kilder allerede i 1620, da området var et stort krongods. Slekten som i dag bærer navnet Innerdal, kom hit i 1830. Innerdalen var da en husmannsplass. Det var Inger Lises tippoldeforeldre Halvor og Josefine Innerdal som fikk reist Innerdalshytta i 1889. Det første driftsåret var i 1893. Etter Josefine og Halvor overtok Helga og Iver. De fikk 15 barn, hvorav sønnen Olav med kona Betzy overtok den gamle Innerdalshytta i 1943. Iver og Torill ble de neste arvtagerne og har drevet den nye turisthytta frem til i dag. Det fortelles at Bjørnstjerne Bjørnson (1832– 1910) besøkte Innerdalen allerede i 1851. Ja, til og med den legendariske tindebestigeren William C. Slingsby (1849–1929) har klatret i Innerdalsfjella. Det er fjellklatringen som har preget Innerdalen, hvor de fleste førstebestigningene foregikk rundt 1900-tallet. Skarpklatringen startet på midten av 1950-tallet og har vedvart frem til i dag. Olav Innerdal sto sentralt i starten av denne perioden, med bestigning av sørøst-pilaren på Skarfjell i 1955. Sammen med Olav Innerdal startet Norsk Tindeklubb innføringskurs i fjellklatring i 1963. I 1966 tok grunneier Øystein Opdøl sammen med Norsk Tindeklubb initiativet til fredning av Innerdalen, som ble Norges første landskapsvernområde. ------------
Sammen med Inger Lises sønn Simen kjørte vi fra Oppdal klokken 9.00 og ankom Ålvundeidet en drøy time senere. Herfra er det ca. 10 km å kjøre innover Virumdalen til parkeringsplassen på Dalen. Vi startet på sykkel. Simen hadde mest trøkk i lårmusklene de første 200 bratte høydemeterne, men det ble lettere for oss andre også da grusveien dalte slakt ned til Innerdalsvannet og Renndølsetra, som ligger bare 600 meter fra Innerdalshytta. Vi var først innom vertskapet på «Nyhytta», hvor Torill og Iver ba oss på kaffe og nystekte vafler etter bestigningen av Innerdalstårnet. Ved den gamle Innerdalshytta følger du rødmerket sti, som etter 500 meter krysser brua over elva Småfalla. Stien passerer et bløtt og myrlendt område forbi gamle sommerfjøstufter. I dette området var det lagt ut flere meter med plank, men antallet meter burde vært doblet. Tørrere ble det opp langs elva Fluo, som buldret ned dalsiden fra Storvatnet (729 moh.). I stidelet øst for Storvatnet var vi langt fra alene opp gjennom den markerte fjellrenna de neste 600 høydemeterne. I dette partiet er det en viss fare for steinsprang da det ligger mye løs grus langs stien. Øverst i Tårnskaret er et velegnet sted for påfyll av drikke og ny energi. For flere personer var det med en viss ærefrykt de tok fatt på de siste 150 høydemeterne. Ja, noen velger faktisk å snu nettopp her i skaret. Siste etappe går over fast fjell, hvor både armer og bein må benyttes i de bratteste partiene. Flere steder er det forholdsvis lett klyving, med gode tak, men hvor du kan trenge litt drahjelp opp alle berghyllene. Simen hadde ikke testet høydefølelsen tidligere, men jobbet seg trygt og sikkert oppover fjellsiden. Det vanskeligste partiet var et lite opptak ca. 60 meter nedenfor toppen. Her var det greit med en løftende hånd eller en dytt i baken. Noen meter til venstre finnes en liten «hule», hvor man kan krype gjennom uten ryggsekk. I den bratte fjellsiden er det partier med løs stein, så det kan være fornuftig å bruke hjelm. Dette fikk vi selv erfare da en stein dundret ned mellom hodene på Simen og en annen turgåer. Lykken var stor da vi og andre turgåere ankom Innerdalstårnet (1452 moh.). Her satte vi oss ned sammen med tre gutter. Den ene av dem hadde gått hele turen fra Innerdalshytta barbeint og med skoene i sekken. Utsikten var mildt sagt imponerende mot Innerdalsvannet og stortoppene rundt Innerdalen. Senere på dagen ble det nystekte vafler med syltetøy og rømme på Innerdalshytta.. Sola var i ferd med å gå ned bak fjellet da vi satte oss på syklene og trillet lett bortover veien mens vi passerte folk med trøtte bein.

INNERDALSHYTTA OG STORTOPPENE
Innerdalstunet er tredelt og består av Gammelhytta (33 senger), Låven (20 senger) og Nyhytta (27 senger). Innerdalens stortopper er Dronninga (1816 moh.), Kongskrona (1814 moh.), Skarfjellet (1790 moh.), Nordre Trolla (1800 moh.), Store Trolla (1850 moh.), Tåga (1840 moh.), Storsalen (1720 moh.) og Storsomrungnebba (1798 moh
(Fra boka Norges beste kremtopper).

Innerdalstårnet
Opp fra Storvatnet
Britt Siw og Janne fortsatte over Tårnfjellet til Tåga..
Noen opp andre ned..

STED: Sunndal i Møre og Romsdal
HØYDE: 1452 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 120 m
UTGANGSPUNKT: Dalen 260 moh.
LENGDE: 20 km tur-retur

Dit vil jeg også ...

Sv: Flotte biler :)

Written by otto 04.08.2017 14:52

Da tar du en overnatting eller to. Flere populære fjell rundt Innerdalen som feks Snøfjellet..

Min drøm

Written by LivogKristen 04.08.2017 07:58

Så helt supert ut! Har gledet meg til denne toppen siden jeg så den i en bok i 2012, men ikke passet enda. Vi kommer nok! God tur videre!

Sv: Min drøm

Written by otto 04.08.2017 14:57

Slå til på en god værmelding. Vi benyttet sykkel (veien ca 5 km en vei). Å benytte sykkelhjelmen opp renna er smart og ikke flaut. Vi ble vitne til en stein på str med en golfball kom dundrende ned og sneiet hode på en fyr. Heldigvis gikk det bra..

Sykkel

Written by tt37 09.08.2017 13:25

Sv: Sykkel

Written by otto 09.08.2017 18:16

Sv: Sv: Sykkel

Written by tt37 09.08.2017 22:41

Folk med fart

Written by PeakFloyd 03.08.2017 19:43

Ser ut som om dette var et klart bedre alternativ enn å sitte i bilen i dag?

Flotte bilder og meget idyllisk.

Sv: Folk med fart

Written by otto 04.08.2017 02:15

Fremme kl 2.00 i Korgen

Folk i farten..

Written by otto 03.08.2017 18:48

Er ikke lenge siden du stod ved varden Bjørn.. Tipper bortimot 100 personer til topps..

Sv: Folk i farten..

Written by BjørnF 03.08.2017 18:56

Ikke så lenge siden det, men mange fine topper etter det :-). Sitter og tripper og håper snart å være igang igjen. Litt kjipt, men sånn er det.

Mye folk...

Written by BjørnF 03.08.2017 18:45

oppi Tårnet i dag. Innerdalstårnet er en skikkelig kremtopp. Flotte bilder.