Norddal: Blåfjellet, Muldalsegga og Trollkyrkja (02.08.2017)  6

Blåfjellet sør (1,597m) 02.08.2017 13:37
Muldalsegga (1,766m) 02.08.2017 14:08
Trollkyrkja (1,762m) 02.08.2017 14:54

Etter en kveldstur i går på Stranda, kjørte jeg til Fjørå og opp til parkeringen på Hauge. Her var fint å stå, til tross for mye traktorkjøring og påfølgende møkking ut i de sene kveldstimer :-) Slik må man nesten bare godta når man står parkert nært mange gårdsbruk :-)

Puslet meg av gårde rundt 1030 etter lang og god frokost. Morgenen hadde vært oppholdsvær, men 5 min før jeg skulle legge av gårde begynte det irriterende nok å småregne! Det så ut til at det foreløpig var ok sikt mot toppene og jeg håpet det ville bli bedre etter hvert. Målet var å komme seg på Muldalsegga i første omgang så fikk jeg heller vurdere Trollkyrkja etter hvert var planen. Fikk skodde og regn opp mot Blåfjellet, men da jeg nærmet meg høgste toppen begynte det så vidt å klarne litt heldigvis. Etter dette var sikten meget bra og regnet gav seg. Det er ekstra tidkrevende å gå i våt ur, men denne tørket etter hvert bra opp. Fortsatt en del snøfelt mellom toppene som jeg idag kunne nyte godt av på nedfartene. Var litt spent på klyvingen opp sørøstryggen av Trollkyrkja men dette løste seg bra :-) Jeg må jo innrømme at jeg er rimelig forsiktig og konsentrert når jeg ferdes alene, så jeg tok meg god tid både opp og ned denne ryggen. Utsikten fra toppen, både på Muldalsegga og Trollkyrkja kan ta pusten fra en stakkar , for et eldorado av flotte topper i alle retninger!! Nå var ikke sikten hundre prosent i dag, men lell....
Jeg hadde et lite ønske om å plukke med meg en ekstra 100 Pf topp, 1711, fra skaret mot Trollkyrkja, men idag var jeg egentlig godt fornøyd etter Trollkyrkja og returen som ventet meg. Jeg visste at det var meldt nedbør igjen senere på ettermiddagen og jeg ville helst unngå mer
våt ur enn nødvendig.

Returen tilbake over Muldalsegga og mot Blåfjellet gikk meget bra. Regnet og skodda satte nok en gang inn da jeg hadde passert høyeste punkt på Blåfjellet, men dette gav seg da jeg var på vei ned Hegguraksla.

En fantastisk flott tur, som tross litt manglende sikt innimellom absolutt er verdt et terningkast 6 !!!

Avgang fra Hauge. Ser mot Hegguraksla og Blåfjellet
Mot Blåfjellet og jeg kan endelig se Muldalsegga
Inn mot Tafjord
En varde på punkt 1410
Mot Blåfjellet
Opp mot Blåfjellet og utsikten mot Valldal og Norddalsfjorden
Blåfjellet 1575
Blåfjellet 1602. Trollkyrkja stikker opp bak
Sikten bedrer seg betraktelig og humøret stiger
Ser mot Trollkyrkja til ve og Muldalsegga til hø
Ser mot Trollkyrkja fra Muldalsegga :-)
Yes! Trollkyrkja :-)
Fra Trollkyrkja i retning Muldalsegga
Søtøstryggen av Trollkyrkja mot 1711 toppen
Søtøstryggen av Trollkyrkja mot toppen
Vakre fjellblomster frisket opp den gråe ura
Stistarten opp mot Heggurdalen

Trollkyrkja/Tafjordfjella

Written by Eikås 11.08.2017 19:26

Fine bilder til tross for skodde og regn... Eg ser at eg har mykje å glede meg til i dette fjellområdet :) :)

Sv: Trollkyrkja/Tafjordfjella

Written by ligroenb 11.08.2017 19:51

Fantastiske topper og område. Det er bare å glede seg :-)