Multer, Myr og Mygg (01.08.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Søndre Fjellsjøhøgda (642m) 01.08.2017
Kjølberget (704m) 01.08.2017
Årkjølen (641m) 01.08.2017
Visits of other PBEs Kjølberget parkeringslomme (600m) 01.08.2017
Årkjølen - sti fra sørvest (440m) 01.08.2017
Toppunktet av Kjølberget
Etter en god natt på parkeringen til Elgklinten, stod Kjølberget for tur. Vi tok ikke sjansen på å knote innover langs alle de småveiene som går hit og dit her inne, så vi kjørte til Linna og inn i Sverige og nordover til grensen ved Lutnes. Der handlet vi på senteret og kjørte over grensen og fulgte rv 208 mot Midtskogberget til vi kom til veien til Høljedalen. Kjørte inn denne veien, tok til høyre i første veidele, så til Søndagsmyrdammen. Det var det fint!!! Dit skal vi igjen!!! Fortsatte til Høljesjøen og videre innover til p-lommen ved der Finnskogleden starter. Fin plass å parkere bobilen her. Gikk den blåmerkede stien/leden gjennom våte myrer uten mulighet for å komme unna vannet, mellom store moltemyrer, der vi spiste og spiste og til toppen av KJØLBERGET. Kort tid her oppe da myggen var svært plagsom. Tilbake til bilen og kjørte ned igjen til Søndagsmyrdammen. Diskusjon om vi skulle være her resten av dagen, men vi bestmte oss for å ta to topper til og reise hjem.
En av parkeringslommene ved Finnskogleden, som vi fulgte til toppen av Kjølberget
Tårnet på Årkjølen eller Orrkjølen, som det står på skiltet
Kjørte så til Elverum, så Rv 3 og tok så av på Rv24 til Malungen. Her starter en bomvei merket Grytsætra. Kjørte opp og fortsatte opp til parkeringsplassen på Gjellebekken. Her er en stor fin parjkeringsplass og stistart merket Orrkjølen. Fulgte den meget våte og blåmerkede stien opp til Årrkjølen og tårnet.
Toppen av Søndre Fjellsjøhøgda

Stoppet ikke her, men fortsatte den blåmerka stien helt inn på SØNDRE FJELLSJØHØGDA. Stien er også merket med røde band her og der. På veien var det et sted der det var veldig masse merker, røde og blå og vi lurte svært på dette for merkingen fortsatte jo frem til toppen også. Leste på tårnet, da vi kom tilbake til Årkjølen, at de har lagt om en av de blåmerka stiene slik at den går over toppen til Stange. På toppen var det også et skilt med merking av at det er toppen. Snakk om å ta vare på toppen sin!

Nesten en rundkjøring/juetre der de har lagt om stien for at den skal gå over toppunktet

Denne toppen hadde ikke utsikt, så valget om hvor vi skulle spise nisten vår, var ikke vanskelig. Gikk tilbake over de veldig våte myrene, til Årkjølen. Klatret opp i tårnet og skuet utover skog og fjell og noen blinkende vann. Spiste og gikk ned igjen. På veien ned så vi ravn og noen litt mindre brune rovfugler, som vi ikke klarte å bestemme.

Fin fugl, kanskje en orrhane eller noe.

Dere kommer fort nå !

Written by morsor 05.08.2017 23:35

Ser at dere noterer kommunetopper i rekordfart. Må vel ut og finne noen topper igjen !

Sv: Dere kommer fort nå !

Written by LivogKristen 06.08.2017 08:08

Tok et lite jafs ja, men blir lenge til neste jafs. Slike småtopper uten noe spesiell utsikt, kan man da mange av, bare kropp og vær holder. Men det er ikke kjekt å gå opp og rett ned igjen fra fjell med fin utsikt, da må man nyte! Denne rapporten ble halvferdig, da det kom besøk midt i rapporten. Nå er den ok. God tur videre kommunetoppvenn!