Furekampane (01.08.2017)

Ascents Hånuken (233m) 01.08.2017 20:21
Furekampane (234m) 01.08.2017 20:31
Visits of other PBEs Hånuken utsiktspunkt (233m) 01.08.2017 20:21

Mellom Myrdalsvatnet og Grimevatnet ligger en skogkledd ås. Planen var å ta en travers av denne, fra sør til nord. Fra skogsbilveien tok jeg sikte på sørøstryggen opp til Hånuken. Her fant jeg en fin sti oppover ryggen. Snart var jeg på utsiktspunktet. Nydelig utsikt herfra.

Videre bortover ryggen var det en artig sti, nesten som en berg-og-dal-bane. Furekampane hadde ikke så god utsikt, grunnet trær på toppen.

Så var det å finne en vei hjem igjen. Selv om jeg ikke var kjent i området fra før, satset jeg på stien i dalbunnen, øst for toppen. Jeg fulgte først en sti nordover langs ryggen. Etter hvert ble stien utydelig, og det ble ganske bratt, så jeg dreide nordøstover mot slakere terreng. Da jeg krysset kraftlinja, var det kort vei til den omtalte stien. Her nede var det ganske bløtt i terrenget. Jeg fant stien i dalbunnen. Etter hvert ble stien veldig fuktig, men den var i alle fall tydelig.

Etter hvert kom jeg inn på skogsbilveien som jeg startet på. Her var det fint å løpe.

Herlig skogsbilvei nord for Myrdalsvatnet
Fra Hånuken mot nord. Sædalen midt i bildet. Ulriken helt bakerst.
Fra Furekampane mot sørvest. Havet kan skimtes i det fjerne.
Vannet øst for Furekampane. Her var det stille og rolig.