Heimdalhaugen (Grong) (31.07.2017)

Litlheimdalhaugen (886m) 31.07.2017 16:17
Visits of other PBEs Solemsetran p-plass (250m) 31.07.2017 14:37
Nesådalsvegen (109m) 31.07.2017 14:38

Etter formiddagens tur til Gisen kjørte jeg videre sørover på E6 gjennom Namdalen. Rett før Harran tok jeg inn grusveg skiltet Solumsmoen som går over til bomveg innover Nesådalen og etterhvert nordover Rognbudalen. Inn mot Solemssetran ender veien i en stor rundkjøring der det er fint å parkere.

Fra parkeringa går det kraftig sti vestover som krysser 2 elver og ender opp ved ei stor og fin hytte. Herfra er det umerket sti helt til toppen av Heimdalhaugen. Den er lett å følge oppover skogen, vanskelig å følge over myrterrenget opp til sadelen øst for 820/812 og mer overkommelig å følge til topps. Hytta/setra på 660 moh er lett å se og kan være et greit veipunkt. Rett før hytta møtte jeg et par med hund som kom fra toppen.

Vel nede fra toppen ville jeg ta med lillebror i vest. Her var varden puslete og sammenrast og det så ut til å være flere potensielle toppunkter. Før jeg rakk å sjekke nærmere så jeg at det var uvær på veg så da ble returen igangsatt. Nede i lia braket det løs og regnskura var av det svært kraftige slaget. Heldigvis gikk det etterhvert over. Øverst i skogen møtte jeg 2 unge par som var kledt for joggetur. Regner med de tok dette som en treningstur.

Nede ved bilen ble det bading/vask i elva før jeg fikk på meg tørre klær og kunne kjøre videre til neste fjell.

Solid varde på toppen av Heimdalhaugen.
Sammenrast varde på Litlheimdalhaugen. Uværet i bakgrunnen er nå svært nær så her gjelder det å komme seg ned fra toppen.
Heimdalhaugen sett fra lillebror i vest. Ikke noen haug i min målestokk.. heller et skikkelig fjell!