Seig rundtur i Tafjordfjella (29.07.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Høgstolen (1,952m) 29.07.2017
Østre Høgstolen (1,808m) 29.07.2017
Karitinden (1,982m) 29.07.2017
Pyttegga (1,999m) 29.07.2017
Visits of other PBEs Brøste-Tungebrua bomvei (700m) 29.07.2017
Pyttbua (1,161m) 29.07.2017
Tunga p-plass (805m) 29.07.2017

Våkna kvart på 7 og fikk stabla meg ut i bilen til 7. Blei stopp på kiwi i Åndalsnes for frokost. Valget falt på 2 skolebrød og en yoghurt. Fortsatte kjøreturen lettere kvalm mot Tunga p-plass på meget fin grusvei. Vel verdt 50 kroner i bompenger. Var framme på parkeringa litt før 10 og starta å traske bortover ganske nøyaktig klokka 10 i finværet. Fylte opp flaskene i elva og la innover stien mot Pyttbua. Jeg viste det kom til å bli en relativt lang tur i dag så prøvde å holde et visst tempo i de lettgåtte partiene. Klarte dette ganske greit syntes jeg. Var inne på Pyttbua etter 1 ½ time. Ble en liten pause her da det hadde oppstått en liten gnagsårsituasjon de siste kilometerne, men fikk heldigvis løst dette med å justere skoa litt. Fikk også smurt meg noen skiver som jeg spiste mens jeg gikk videre. Valgte å heller ta en kortere pause her for å ha mulighetene til å slappe litt mer av på toppene.
Fortsatte innover god sti mot Putteggenden. Her ble stien borte, men var en og annen varde å skimte innimellom. I siste kneik opp mot dagens høyeste fulgte jeg stort sett snøen oppover. Syntes dette er enklere å gå på, samt at jeg tenker det er raskere en å tusle i steinrøysa. Var på toppen etter 3 timer. Her ble det en litt lenger pause med mat og snacks. Dessverre hadde været nå blitt dårligere og mørkere skyer kom mer og mer.

Fikk lurt inn en uoffisiell tur over 2000 meter

Fortsatte ned i sørskaret på snø. Når jeg ankom bunn startet det å regne. Berget og steinene rakk heldigvis ikke å bli skikkelig sleipe før regnet var over. Da jeg ankom Høgstolen var finværet nok en gang tilbake. Ble en liten pause her før jeg fortsatte mot Karitinden. Her var det flere lengre partier med snø i slak nedoverbakke. Her var det bare å legge ut i jogg nedover.
Skyene hadde på nytt meldt sin ankomst og regnet inntraff i stigningen opp mot Karitinden. Her ble det meste av stein vått og sleipt. Fikk et lite opphold på toppen med blant annet en svak regnbue. Kunne også krysse av to kremtopper på samme tur.

Pyttegga sett ifra oppstigningen til Høgstolen
Flottfint vær på Høgstolen
Karitinden med en svak regnbue rett til venstre for varden
Utsikt fra Karitinden mot dagens rute over Pyttegga og Høgstolen

Ned fra Karitinden og bort til stien før Karihøa gikk stort sett greit unna på snø. Stien ned til Puttåa var godt merket med varder, men det var sleipt på steinene og ting tok generelt lang tid. Hold på å tryne skikkelig på et punkt, men fikk heldigvis karra meg inn i siste liten. Litt etter kom heldigvis finværet tilbake. Steinene fikk tørke opp igjen og jeg fikk kryssa elva på fin bru. Her var det bare å starte på de kjipe 10 km ned til bilen igjen. Begynte nå å bli ganske lei så det meste gikk på autopilot. Etter 8 timer og 20 minutter var det ganske deilig å se bilen igjen. Ble en ny tur innom kiwi’n i Åndalsnes, denne gangen ble det Berlinerboller, Bounty og sjokolademelk. Bra kombo!