Napuren (29.07.2017)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Ascents Napuren (1,284m) 29.07.2017 16:51
Kom fra Setesdal over til Dalen og planen var å bestige Napuren. Men, det hadde regnet og tåka lå nede på toppene, så det var ikke særlig fristende. Parkerte allikevel ved snuplassen, spiste matpakka, og tok på regntøy for i alle fall å få en liten tur i fjellet. Planen var først å gå opp til svaet før oppstigningen til Kuskaret. Det regnet forsatt. Men så var det ganske lett og fint å gå opp langs svabergene, godt merka sti, og det ble etterhvert mindre regn, faktisk oppholds, og når vi kom på 1000 meter inn til vannene i Kuskaret var det ganske bra, bare tåke rundt toppene. Bestemte oss derfor å gå så langt vi gidda og kom opp til toppen av Kuskaret og det så ut til å lysne litt. Så faktisk vannene på andre siden av Kuskaret. Nå var det bare 450 m igjen i luftlinje, og et par hundre høydemeter, så hvorfor ikke fullføre. Så tenkt så gjort. Vindstille var det også. Kom opp i tåka på ca 1100 m men det var fint å gå og plutselig var toppen der. Stien var meget godt merka med blå rundinger og piler der det var behov for det, og lett å finne. Liten stopp med foto på toppen og samme vei tilbake. Hadde flaks for på toppen av svaet på 1000 m var det fint innover i Kuskaret, men under oss var det bare tjukke grøten. Tåka kom sigende innover dalen ganske så trolsk og etter hvert ble det også striregn.
Det ble faktisk en flott tur av noe som ikke var tenkt som en tur den dagen pga av tåke på toppene og ned til 1100 m. Så at området må være vakkert i fint vær så det er ikke usannsynlig at turen blir tatt opp igjen i fin vær.
Dessverre i tåke på toppen