Skrådalstinden (Vestvågøy PF100) (27.07.2017)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Skrådalstinden (771m) 27.07.2017 12:34
Visits of other PBEs Skrådalsvatnet P-lomme (16m) 27.07.2017 09:38

Siste dag av årets Lofoten-ferie ble brukt til fjelltur fra "heimen". Etter å ha kronglet oss gjennom diverse gjerder på innmarka kom vi oss via noen omveier over til riktig rygg med Svartdalstinden, Hunden, Meian og til slutt Skrådalstinden. Her var myriaden av sauetråkk nede på heiene erstattet med ett spor bortetter ryggen.

Godværet vil ingen ende ta her i nord så underveis ble hundene grundig vannet så fort det dukket opp ei lita tjønn nede i lia.

Det siste stykket opp til toppen var til tider litt luftig men helt uproblematisk. Etter en god pause på toppen fortsatte vi ned sørvest-ryggen. Her var det litt mer alpint terreng med en del klyvepunkter men de store vanskelighetene ble greit omgått i både øst og vest.

Planen var å se på videre tur opp til den andre Skrådalstinden og Saupstadtinden men det var så varmt i været at vi prioriterte bading nede i Skrådalsvatnet. Rigel er stilkonge av hundesvømming og demonstrerte velvillig for debutant Atlas. Han kom seg kjapt opp på et OK nivå men trenger en del mer trening for å bli like god som onkel.

Etter tørking i sola gikk vi frem til demningen og ned til Saupstad før det hele ble avsluttet med en kjedelig etappe på varm asfalt.

Flott tur i nærområdet. Så en potensiell isklatre-foss inne i Skrådalen så neste vinterbesøk må bli med isøkser og stegjern.

Vi har kommet oss over første kam og får se dagens turmål. Tåka ligger og lurer der fremme..
Hele landskapet rundt oss er fyllt opp med tåke men ikke akkurat der vi går.
Fra Hunden ser vi ned til Skrådalsvatnet med Stjerntinden ruvende i bakgrunnen. Rett opp for vatnet ligger Saupstadtind til venstre og det andre Skrådalstind (584) til høyre. Tåka kan sees sørover også.
Skrådalstinden (771).
Etter å ha rundet over Hunden måtte begge hundene få seg utvendig og innvendig vanning i ei lita tjønn nede i fjellsiden. Godt å få hjelp med svetteeffekt når de ikke har muligheten selv.
Skrådalstind sett fra sørvest-ryggen. En del klyving nedover men 2-3 hammere omgås greit.
Skrådalstind sett fra sør/sørvest.
Herlig med et bad for både hunder og folk nede i Skrådalsvatnet.
Stistart fra Saupstad opp mot Skrådalen. P-lomme rett på andre siden av brua.