Jønshornet og Rametinden (26.07.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Molladalen - utsatt sti (625m) 26.07.2017
Oksegylelva bru (245m) 26.07.2017
Reiulf Steen - steinhelle (860m) 26.07.2017

Etter en kaffe for mye klarte jeg å bomme på ferja fra Hundeivik til Festøya med 1 minutt, ble derfor straffeventing i 30 min på neste ferje. Kom meg til slutt over og fikk kjørt innover til Melbøsætra parkering. Starta å traske innover litt over 10. Hadde regna litt i natt så det var sleipe steiner under tregrensa. Sola hadde heldigvis fått unna tørkejobben over tregrensa. I motsatt retning møtte jeg flere teltere som hadde tilbragt natta lenger oppe i Molladalen. Brukte rett over 1 time til Storevatnet. Her tok jeg en lenger pause for å passe på å få i meg nok næring. Tipper jeg har gått ganske greit i kaloriunderskudd de siste 10 dagene så tenkte det kunne være greit å få ned litt ekstra. Her fant også telefonen ut at den ikke ville fungere lenger, noe som gjorde at jeg bomma ganske så greit på stien videre oppover. Endte til slutt alt for langt øst oppe i fjellsia. Skjønte til slutt dette og starta å karre meg vestover igjen. Ble noen ekstra unødvendige klyvepunkter bortover her. Møtte til slutt på stien og fulgte denne oppover til jeg var oppe på vesteggen til Jønshornet. Ny pause med nøtter og sjokolade. Her fikk jeg også endelig liv i telefonen igjen før jeg startet å gå langs eggen på venstre side før jeg måtte et punkt ut på høyre side. Syntes ruta sa seg sjøl ganske greit bortover.
Fortsatte så videre opp mot toppen. Var ingen andre på toppen så fikk god ro til å spise, innskrivning i bok og nyte utsikten. Helt mot slutten av toppoppholdet kom 2 andre opp. De hadde gått opp via Rametinden. Jeg hadde egentlig tenkt å ta samme vei ned som opp, men etter en liten prat med de fant jeg ut at jeg skulle ta nedfarten rundt Ramatinden. Pakka sekken og mista hvilepulsen ganske raskt da jeg fant ut at jeg mangla bilnøkkelen. Prøvde å tenke litt og fant ut at jeg visste jeg hadde sett den i lomma på sekken her oppe på toppen. Litt leiting mellom noen steiner og der lå den, nede i en liten sprekk. Snakk om flaks. Hadde vært litt av en strafferunde å prøve å finne denne igjen på et seinere tidspunkt.
Begynte nedturen mot Rametinden. Lett å følge de rosa prikkene som er malt på steinene her. Opp mot Rametinden prøvde jeg å gå på litt for å få kjørt en slags intervall. Bra sliten på toppen. Fortsatte så nedover ura til jeg til slutt kom ut på fin sti. Ble litt bytting mellom jogg og gåing nedover her til jeg til slutt var ute på veien. Da gjensto det bare 3 kjipe kilometer langs veien til bilen. Nede på ferjekaia ble det nye 40 min venting i finværet. Uansett, alt i alt en veldig fin tur!