Eikefjellet på Halsnøy - Øytopper i Rogaland komplett! (19.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Eike (60m)
Endpoint Samme (60m)
Ascents Eikefjellet (214m) 19.07.2017 14:00
Visits of other PBEs Eike P-lomme (60m) 19.07.2017 13:30

Flott avslutning med tur til Eikefjellet på Halsnøy

Vi kom med bilfergen kl 1245 fra Frogn etter besøket på Ørnakula og Domfjellet til Judaberg, og kjørte videre med samme ferge til Halsnøy - neste og siste øy på dagens program. Kjørte gjennom Skartveitvågen der det krydde av sommerturister og småbåter i den flotte havnen og fortsatte til gården Eike like under målet for turen

Eikefjellet på Halsnøy
Vi tok sjansen på å parkere i Eike P-lomme på sideveien opp mot gården Eike. Her traff vi to turgåere som kom ned fra Eikefjellet. De hadde gått opp fra Skaret NNV for toppen og ned igjen den bratte ruten SSØ for fjellet. De anbefalte sterkt den bratte ruten både opp og ned, da det var veldig bløtt og sølete på den andre stien.

På vei inn mot kaien på Halsnøy
Parkering i lomme ved gården Eike

Vi fulgte deres råd og gikk forbi gården Eike langs en steingard til et skilt som viste god sti videre mot Eikefjellet. Nydelig å gå her gjennom det vakre kulturlandskapet, hele tiden med flott utsikt nedover mot fjorden i øst.

Stien går langs en steingard på Eike ...
... i nydelig terreng med flotte, gamle eiketrær
Skilt viser vei til Eikefjellet
Flott kulturlandskap!

Oppe på toppen etter 30 min i rolig tempo. Høyeste punkt oppe på en bergnabb der det antagelig har vært et gammelt trig-punkt. GPS 326443 6564844, en del forskjellig fra PB- koordinatene som lå på et klart lavere sted mot VNV og er korrigert. Kasse med turbok i nærheten av toppen.

Astrid signerer i turboken. Høyeste punkt på bergnabben i bakgrunnen
Høyest punkt på Eikefjellet, Halsnøy. Halsne med Vedahaugen 117moh i bakgrunnen
Utsikt østover ned mot Eike og Gullholmen
Drømmeforhold på turen vår til den siste øytoppen i Rogaland! Utsikt mot SØ

Vi ga oss god tid på toppen, korrigerte koordinaten på PB-appen og returnerte samme vei vi hadde gått opp.
Dagens aller fineste tur var unnagjort, og vi kunne gratulere hverandre med at alle øytopper med PF >100m i Rogaland var besteget!