Glittertind ++ (25.07.2017)

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Glittertinden (2,452m) 25.07.2017
Vestre Glittertindoksle (2,251m) 25.07.2017
Sør for Vestre Glittertindoksle (2,253m) 25.07.2017
Steinbukampen (1,997m) 25.07.2017

Klokken halv ti bestemte jeg meg ganske plutselig for at jeg måtte ut på tur. Været var sånn halvveis, men jeg hadde litt småplukk utestående ved Glitterheim som jeg tenkte var innafor på en halvveis-dag. Satt i bilen litt på ti og satt på sykkelsetet noe over elleve. Fra Glitterheim klokken halv tolv. Durte avgårde oppover lia i shorts og t-skjorte med omtrent 100 andre som heller ikke lot seg skremme av at toppen lå i skodda.

Guiding til topps med reinsdyr
Toppen åpenbarer seg

Holdt greit tempo og Glittertinden ble nådd etter ca. 1.45. Her ble det bare en særdeles kjapp matbit og litt justering av bekledning før jeg fortsatt mot de to Vestre Glittertindokslene. Midtveis her traff jeg på en mann (Gråbein (Tinderangler)) som helt åpenbart hadde vært ute i samme ærend som meg, og det ble nokså fort klart at begge var tilknyttet samme nettsted for bestigning av obskure tulletopper. I praten som fulgte nevnte han at han hadde vurdert å ta en annen vei tilbake, mellom Steinbukampen og Ryggjehøe. Her hadde jeg gått ned da jeg var på sistnevnte for noen år siden, og jeg bestemte meg for å gjøre det samme denne gangen. Da jeg var der sist var jeg ikke videre interessert i andre topper enn de over 2000 meter, og dermed hadde Steinbukampen forblitt ubesteget. Vi sa farvel med løse planer om turfølge en gang i fremtiden, men først etter at vi hadde forbannet skotøyet vårt (av den lette sorten som ikke helt beskyttet føttene mot Glittertindens snøfonner).

Vestre Glittertindoksle
Trollsteineggje

Etter et kjapt besøk på de to tulletoppene bare det videre strakaste veg mot den naturlige nedgangen mot Glitterrundhøe. Og nå ble jeg kald på beina. Mye snø i fjellet enda, og det hjelper ikke å vri opp sokkene og tømme skoene når det gang på gang over neste grushaug venter nye fonner. Trodde en stund at jeg skulle forfryse tærne, men når snøen endelig tok slutt ble det bedre. Når jeg kom på nedsiden av Glitterrundhøe skulle derimot alle mine tidligere snø-forbannelser bli snudd til gledesrop. Her kunne jeg skli ned nesten 200 høydemeter på et stort, sammenhengende snøfelt.

Snill snø. Fin snø.
Steinbukampen. Note to self: toppen er til venstre.

På vei opp mot Steinbukampen merket jeg at kreftene begynte minke, og jeg trakk følgelig den slutning at to brødskiver og et par epler oppå en knapp frokost er for lite for en voksen skrott på en tur som dette. Bedre ble det ikke da jeg oppdaget at jeg hadde tatt sikte på feil topppunkt og måtte "kaste bort" fem minutter på å tusle tur/retur den faktiske toppen. Men nå var det et lite gløtt av sol, så det var ikke helt bortkasta.

Steinbuvatnet sett fra Steinbukampen

Nå skulle jeg ned Storglupen, og jeg mintes at det var en del store blokker nedi der. Hadde denne gangen ikke så store problemer med disse, men jeg begynte å bli såpass sløv nå at jeg hadde et par nestenulykker i den noe løse og lavbefengte ura. Kom meg allikevel på mer eller mindre grasiøst vis ned til Steinbuvatnet. Mens jeg gikk langs vannet (og krysset det midtveis) gikk jeg mer og mer inn i en sult-indusert zombie-tilværelse som varte helt til jeg sto i resepsjonen på Glitterheim etter drøyt seks timer på tur og med skjelvende fingre (og ben) tastet inn bankkort-koden min for å kjøpe to herlige Cola (av typen med sukker) og to om mulig enda mer henrivende små poser med Maaruds salt og pepper-chips. Disse ble prompte fortært sittende på bakken utenfor Glitterheim.

Nå var kreftene i alle fall på papiret kommet tilbake, og med sykkelen til hjelp ble distansen tilbake til parkeringsplassen tilbakelagt på en ikke helt grusom måte.

Lærepenge: uten mat og drikke, duger helten ikke.