Brekurs (15.07.2017)

Skagastølsbu (1,758m) 15.07.2017
Midtmaradalsbreen (1,500m) 15.07.2017 18:00
Slingsbybreen (1,800m) 15.07.2017 18:00

Holdt et variert brekurs for speideren, med all slags vær og besøk på fem ganske forskjellige breer i tre fjellområder.

Bøverbreen

Vekslende vær, snø, regn og sol. Vi så en bre-elg, som prøvde seg utpå breen, lekte Bambi, og trakk seg ut i ura igjen. Fortsatte mot Utladalen. Rart å se elg så høyt oppe.

Bre-elg

Hurrungane

Pakket med telt og mat for fire dager, samt bre- og litt klatreutstyr. Tung sekk! Gikk opp til Bandet i smågrått vær, men utover kvelden letta det, og neste morgen var det skyfritt. Alpin start for å ta en tur ut på Slingsbybreen. Gikk hyllen over Berges chausse, den var trygg å gå. Sykt varmt inni bollen ved Slingsbybreen, så åpenbart fare for skred etter hvert. Gikk en liten runde, mens noen i følget som ikke var på kurs gikk en lang tur opp hele brefallet og over Storen. Vi andre returnerte ganske raskt, men da via Berges chausse. Vi sikret over cruxet, resten var greit. Så tur på Midtmaradalsbreen, og forsøk på å gå opp renna til Lovskar. Vi hadde en hårete plan om å gå ned Ringsdalen til slutt, vel vitende om at det ikke var sikkert det lot seg gjøre. Alle var ikke helt komfortable i renna, tross selv-pushing til gullmedalje. Og under forsøket hadde vi lett sekk og optimale snøforhold, så da fikk det bli Skagastølsdalen ned igjen også. Neste dag var det fortsatt skyfritt, og vi trente litt redning på Midtmaradalsbreen, før vi gikk ned igjen. Altså ble det bare to overnattinger i stedet for tre.

Opp mot Bandet
Tåken er i ferd med å lette fra Storen
Teltleir på bandet
Skumring på Bandet ut Midtmaradalen
Midtmaradalsbreen, Storen midt i mot

Jostedalen

Vel nede fra Bandet hadde vi rådslagning. Vi hadde to dager igjen, og luftet mulighetene. Det endte med at vi kjørte til Jostedalen, og gikk på Nigaardsbreen, fortsatt i nydelig vær.