Spjotheia - kommunetoppen i Søgne (22.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skuggedal (135m)
Endpoint Samme (135m)
Ascents Spjotheia (278m) 22.07.2017 12:15
Visits of other PBEs Skuggedal p-plass (135m) 22.07.2017 11:32

Våt tur til Søgnes kommunetopp

Etter overnatting i Kristiansand kjørte vi tilbake til Søgne der vi tok av på Repstadveien 302 mot Kimestadvatnet. Der tok vi til høyre på Skuggedalsvegen som vi fulgte til veis ende til Skuggedal p-plass. Veien fortsetter inn til Sandvann, og er godt kjørbar men merket med Innkjøring forbudt skilt. Ved Sandvann starter meget godt merket og ryddet sti til

Spjotheia i Søgne

Parkeringsplass til høyre før skiltet
Over en bro til en rød hytte. Stistart i skogen bak Astrid

Stien går opp en liten bakke med en oppmuring og deretter gjennom skogsterreng og myrområder til toppen. Terrenget var meget vått etter kraftig regnvær om natten, og det gikk ikke lenge før vi var ganske så våte selv om det var sluttet å regne da vi startet turen. Vi gikk i joggesko, men støvler hadde vært et mye bedre alternativ i dette terrenget.

Høyt, klissvått gress som nesten skjuler stien gjorde oss våte
Fint skogsterreng med bratte fjellsider og svære, spennende hellere vest for stien
Toppområdet på Spjotheia
Astrid ved det særegne, Søgnske temperaturmålet
Topp-punket på Spjotheia er ganske tydelig, men noe spesielt markert!

Toppområdet ligger på en bar bergnabb på GPS 424540 6448080 i samsvar med Kartverket og PB. Toppen er dekorert med de to velkjente installasjonene som vi alltid hadde trodd skulle forestille hele ølflasker! Vi hadde undret oss over at en Sørlands-kommune som Søgne hadde valgt ølflasker som symbol på kommunetoppen sin!
Ved nærmere øyensyn oppdaget Astrid den sanne natur og funksjon for figurene som faktisk er en slags metallovner beregnet for grilling! Under toppen er det plassert en lavvo, så dette er tydeligvis et populært utfartssted for speidere og andre turglade folk. Retur samme vei.