Fullklaff på Stetind (22.07.2017)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Storelva Parkering (7m)
Endpoint Storelva Parkering (7m)
Ascents Halls fortopp (1,314m) 22.07.2017
Stetinden (1,391m) 22.07.2017
Visits of other PBEs Storelva parkering (5m) 22.07.2017 04:00
Svartvatnet postkasse (752m) 22.07.2017 04:00

I 22-årsgave fikk jeg av pappa guidet tur til Stetind, og vi kombinerte dette med en slags mini-tour på noen fjell rundt om i Nord-Norge. Det hele startet med at jeg henta pappa på Bardufoss kvelden den 20. juli, før vi dagen etter kjørte mot Kjøpsvik i fullstappet bil. Kjøpte meg noen klatresko og litt mat i Narvik, før vi kom fram til Kjøpsvik. Her møtte vi en heller shabby spanjol av en guide, som tok seg en øl og røyk til kvelds. Vi fikk innføring i utstyr, og fikk noen lånesko så vi slapp å slite ut våre egne på vandring bortover eggen til Stetind. Vi fikk vite at startskuddet gikk 04:00 neste dag, så det var bare å komme seg i påsan fortest mulig. Vi slo opp teltet langs veien, da vi så at det var stappfullt på rasteplassen ved foten av Stetind.

Mot Stetinden fra veien

Etter et lite besøk av noen dyr rundt teltet på natta (vi antok sau, men sjekket ikke), våknet vi og stappet litt nervøst i oss noen polarbrød før vi pakket teltet og dro til rasteplassen. Her møtte vi guiden fra i går, pluss et par som også skulle gå med oss. Ved Svartvatnet sov det ytterligere en guide, og en far og sønn, som også skulle være med på tur. Været i dag var helt utrolig flott, og det var varmt allerede tidlig på morgenen, før sola hadde rukket å ta i. Vi kunne rett og slett ikke truffet bedre.

Skeptisk under matpause ved Svartvatnet

I bakkene opp mot Svartvatnet gikk vi ganske hardt på, for å slippe unna køvandring bortover egga. Det var et voldsomt tempo oppgjennom, og pappa og jeg lurte på hva i alle dager vi hadde meldt oss på der vi gikk. Svetta rant, og melkseyrefaktoren var høy. Vi tok igjen et lag rett før Svartvatnet, der vi møtte resten av turfølget vårt. Etter litt hilsing og greier gikk vi i bra tempo opp til Halls Fortopp, som vi nådde rett før klokka var 7.

Panorama nordøstover fra Halls Fortopp
Pappa og taulaget går ned på egga fra Halls Fortopp

Etter litt ompakk og spising på fortoppen, gikk vi igang med loddtrekning om hvem som skulle få gå i taulag sammen. Siden karen som sov på Svartvatnet var 11-12 år, lot vi han få gå med faren. Derfor stod det mellom pappa og meg, og det siste paret vi gikk med. Det endte med at pappa og jeg tapte, så vi fikk gå i hvert vårt taulag. Litt kjipt, men rettferdig. Vi var jo aldri langt fra hverandre uansett.

Egga opp til Stetinden etter å ha gått litt fra fortoppen

Vi tok oss god tid bortover eggen, og satt løpende sikringer hele veien. Jeg gikk som nr. 2 i taulaget, bak guiden. Det hele føltes som transport bort til fingertakene, som hadde sittet i bakhodet mitt i flere uker før i dag. Takmønet og andre partier gikk egentlig helt greit, og tida gikk fort før Mysosten, selv om vi brukte rundt 1 time bort dit.

Pappa ute på de forbitra fingertaka

Fikk se pappa sprette forbi fingertakene fra orkesterplass, og begynte å se veldig lyst på egen innsats over der. Jeg gikk over som nr. 2, og synes egentlig det var veldig problemfritt. Pulsen viste opp mot 185, så rolig var jeg ikke. Men selve utførelsen var det lite å si på. Sleit litt med å finne håndfeste etter den første seksjonen, men resten gikk overraskende bra. Satt meg med guiden og så på de to andre, som også kom seg over etter litt kluss med tau og greier. Minstemann fikk ei knute på tauet rett ved sikringa, mens faren mistet all armkraft etter å ha hengt en stund etter hendene. Han måtte derfor hales opp, men det gikk greit det og.

Far og sønn på toppen
Panorama fra Stetinden

Resten opp til toppen gikk ganske fort, og vi møtte det andre laget der. Pappa og jeg fikk tatt noen bilder sammen, mens de begynte returen nesten straks vi kom opp. Satt og nøt utsikten en god halvtime, før vi tok turen nedover igjen. Møtte noen som hadde klatret sydpillaren på toppen, som fristet veldig å gjøre selv. Hele dagen så vi taulag oppover sydpillaren, som jeg i etterkant har sett er ganske overkommelig reint klatreteknisk. Det får bli en annen gang.

Tilbake mot fortoppen, det rigges til rapell fra Mysosten
Pappa på vei ut til rappell
Rappellen fra Mysosten er luftig

Nede ved Mysosten gruet jeg meg fælt til å rappellere, selv om det i utgangspunktet er helt greit å gjøre. I tillegg blei jeg firt ned av guiden, så for meg var det bare å henge i tauet og slappe av. Etter dette møtte jeg igjen pappa på fortoppen, hvor vi snakket om turen og slappet av og koste oss. Her møtte jeg ei jeg gikk på studiet med i Stavanger, som var et relativt sjukt sammentreff. Hun hadde snudd etter litt vandring langs svapartiet, mens kjæresten skulle helt opp. Det hadde han visst klart også.

Tilbakeblikk fra nedturen

Resten av turen ned gikk til å reflektere over dagen, og vi var begge fornøyde med egen innsats. Siden dagen ennå var ung da vi var ferdige, tok vi turen ut mot Hinnøya, og morgendagens mål: Møysalen. Vi kunne jo klare alt etter dagen i dag.